Drankenbranche voelt de effecten van de coronacrisis

Slijter_pxhere

Foto: Pxhere

De coronacrisis treft alle sectoren in de maatschappij, ook de drankenbranche. Het sluiten van de horeca betekent het verlies van een grote afzetmarkt en dat merken de bedrijven in de omzet. Niet alleen de drankproducenten, maar ook slijters.

Naar schatting wordt ongeveer eenderde van alle drank verkocht via de horeca. Daarnaast zijn alle samenkomsten tot 1 juni verboden. Dit betekent dat alle geplande evenementen in deze periode niet doorgaan en ook evenementen die na die datum plaats vinden worden soms al afgelast. Hoewel veel producenten meedenken met hun klanten en de horeca zoveel mogelijk steunen, is dit voor hen een grote strop.

Ook veel slijters leveren aan de horeca en aan evenementen. "De gemiddelde slijter verkoopt 30 procent van zijn volume aan horecabedrijven", zegt Ron Andes van de Koninklijke SlijtersUnie tegen RTL-nieuws.  Verschillende slijters zien wel meer klanten in de winkel, die soms een doosje meer meenemen. Maar dat zal niet voldoende zijn om het omzetverlies te compenseren. Daarnaast zijn de inkomsten van trouwerijen, verjaardagsfeesten en dergelijke ook weggevallen en hebben de slijters ook te kampen met de concurrentie van de groothandels, die momenteel ook geopend zijn voor de consument.

Er zijn verschillende regelingen waar door corona getroffen ondernemingen gebruik van kunnen maken. Zo kunnen bedrijven die kunnen aantonen dat zij door corona in de problemen zijn gekomen om uitstel van betaling van accijnzen en verbruiksbelasting aan te vragen. Ook kunnen zij Uitstel van betaling aanvragen en zijn er regelingen als werktijd verkorting. Op de website van de Kamer van Koophandel vind je een overzicht van allerlei regelingen en ook op de websites van brancheorganisaties als.SpiritsNL en Nederlandse Brouwers vindt je veel informatie.

Dossiers
Lees ook
Actie Steun je stamkroeg levert 37.500 euro op voor de horeca

Actie Steun je stamkroeg levert 37.500 euro op voor de horeca

Op 31 maart startte de 'Steun je stamkroeg'-actie van kruidenlikeur Schrobbelèr om de horeca die vanwege het coronavirus de deuren moest sluiten een hart onder de riem te steken. De actie leverde €37.500 op voor de horeca.

Cannabisbier 'De Groene Buizerd’

Cannabisbier 'De Groene Buizerd’

Feestfabriek Alles Komt Goed BV presenteert het nieuwe bier De Groene Buizerd, een fris en zomers bier met als belangrijkste ingrediënt CBD (Cannabidiol). Het bier wordt gebrouwen bij de Bronckhorster Brewing Company. Vanwege de groene kleur heeft het bier de bijnaam Achterhoeks Junglebier gekregen.

't Wijnwuuf organiseert online wijnproeverijen

't Wijnwuuf organiseert online wijnproeverijen

De Zeeuwse Amber Lukaart schrijft over wijn in haar blog 't Wijnwuuf en organiseert wijnproeverijen. Vanwege de coronacrisis kunnen deze proeverijen niet meer plaatsvinden en daarom biedt ze nu online proeverijen aan.