Drankenindustrie vraagt om uitstel accijns

Accijns_unsplash

Foto: Unsplash

Vanwege de coronacrisis is de horeca momenteel gesloten. Dit heeft ook effect op de drankensector. Daarom heeft de sector in een brief aan staatssecretaris Vijlbrief (Fiscaliteit en Belastingdienst) gevraagd om een tegemoetkoming. Namelijk om de jaarlijkse alcoholaccijnzen en zogeheten verbruiksbelasting uit te stellen. Eerder werd voor de getroffen horeca de omzetbelasting al tijdelijk opgeschort.

Nederlandse restaurants en cafés zijn dicht tot en met begin april. Producenten en distribiteurs van (non-)alcoholische dranken hebben begrip voor deze beslissing, maar merken ook de gevolgen voor de drankensector. Naar schatting wordt één derde van alle drank verkocht via de horeca.

Daarom vraagt de drankensector aan het kabinet om ook hun branche te ondersteunen door belastingen uit te stellen. Deze bedrijven betalen jaarlijks ruim 1,3 miljard euro in de vorm van accijnzen op alcoholhoudende dranken en verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken. De betaling hiervan vergroot de druk op de drankenbranche die al in zwaar weer verkeert.

De brief aan de staatssecretaris werd opgesteld door SpiritsNL, de branchevereniging van importeurs en producenten van gedistilleerde dranken. Dit deed de brancheorganisatie samen met Nederlandse Brouwers, KVNW (wijnhandelaren), FWS (frisdrankfabrikanten) en GDH (groothandels). De drankensector hoopt op begrip van staatssecretaris Vijlbrief, en vraagt om binnenkort gezamenlijk met hem om tafel te zitten.

Lees ook
Retailsector blij met Steunakkoord 2.0 vastgoed

Retailsector blij met Steunakkoord 2.0 vastgoed

De retail- en de vastgoedsector komen na na weken van onderhandelingen met het Steunakkoord 2.0. Dit akkoord geeft vooral de retailers handvatten om tot afspraken met verhuurders te komen. De Retailsector is zeer tevreden met de afspraken. Dat meldt Detailhandel Nederland op de website.

Actie Steun je stamkroeg levert 37.500 euro op voor de horeca

Actie Steun je stamkroeg levert 37.500 euro op voor de horeca

Op 31 maart startte de 'Steun je stamkroeg'-actie van kruidenlikeur Schrobbelèr om de horeca die vanwege het coronavirus de deuren moest sluiten een hart onder de riem te steken. De actie leverde €37.500 op voor de horeca.

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

De coronacrisis hakt er flink in bij de Nederlandse voedingsspeciaalzaken. De brancheverenigingen van bakkers, slagers, viswinkels en slijters zien dramatische omzetverliezen én een enorme veerkracht en creativiteit. Hoe gaan de slijters om met de coronacrisis?