Drankenindustrie vraagt om uitstel accijns

Accijns_unsplash

Foto: Unsplash

Vanwege de coronacrisis is de horeca momenteel gesloten. Dit heeft ook effect op de drankensector. Daarom heeft de sector in een brief aan staatssecretaris Vijlbrief (Fiscaliteit en Belastingdienst) gevraagd om een tegemoetkoming. Namelijk om de jaarlijkse alcoholaccijnzen en zogeheten verbruiksbelasting uit te stellen. Eerder werd voor de getroffen horeca de omzetbelasting al tijdelijk opgeschort.

Nederlandse restaurants en cafés zijn dicht tot en met begin april. Producenten en distribiteurs van (non-)alcoholische dranken hebben begrip voor deze beslissing, maar merken ook de gevolgen voor de drankensector. Naar schatting wordt één derde van alle drank verkocht via de horeca.

Daarom vraagt de drankensector aan het kabinet om ook hun branche te ondersteunen door belastingen uit te stellen. Deze bedrijven betalen jaarlijks ruim 1,3 miljard euro in de vorm van accijnzen op alcoholhoudende dranken en verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken. De betaling hiervan vergroot de druk op de drankenbranche die al in zwaar weer verkeert.

De brief aan de staatssecretaris werd opgesteld door SpiritsNL, de branchevereniging van importeurs en producenten van gedistilleerde dranken. Dit deed de brancheorganisatie samen met Nederlandse Brouwers, KVNW (wijnhandelaren), FWS (frisdrankfabrikanten) en GDH (groothandels). De drankensector hoopt op begrip van staatssecretaris Vijlbrief, en vraagt om binnenkort gezamenlijk met hem om tafel te zitten.

Lees ook
Jimdo helpt kleine ondernemers met online corona steunpakket

Jimdo helpt kleine ondernemers met online corona steunpakket

Vanwege de coronacrisis stijgt de omzet van webshops. Dit betekent dat veel kleine en lokale winkeliers, zoals de bakker, slager en de visspecialist, een vertaalslag moeten maken naar online. Internetplatform Jimdo wil ondernemers hierbij helpen en stelt daarom een online coronasteunpakket beschikbaar. Hiermee kunnen winkeliers en zelfstandigen snel...

Consument blijft ook na coronacrisis online boodschappen doen

Consument blijft ook na coronacrisis online boodschappen doen

Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat een groot deel van de Nederlandse consumenten ook na de coronacrisis online boodschappen blijft doen. Consumenten kopen vooral dranken, verse producten en verpakt voedsel vaker online dan voor de uitbraak van het virus.

Verkoop aan particulieren door zelfbedieningsgroothandels

Verkoop aan particulieren door zelfbedieningsgroothandels

Per 19 maart 2020 heeft het CBL, de koepelorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven, bekend gemaakt dat zelfbedieningsgroothandels per direct toegankelijk zijn voor particulieren. Dit betekent dat alle klanten welkom zijn, dus ook als zij geen ondernemer zijn. Deze maatregel wordt gezien als een noodzakelijke stap om de voedselvoorziening...