Drankensector vraagt overheid om uitbreiding TOGS-regeling

coronavirus_Pixabay

De horeca blijft in elk geval tot 28 april gesloten. Dit heeft een grote impact op de productie en distributie van bier, wijn, gedistilleerd en alcoholvrije dranken. Daarom verzoeken brancheorganisaties staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken) om ook bedrijven uit de drankensector te laten vallen onder de TOGS-regeling. De bedrijven, die omzet missen door de coronacrises, kunnen dan een beroep doen op een financiële tegemoetkoming om een deel van de vaste lasten te betalen.

Ondernemers uit een beperkt aantal sectoren, denk daarbij aan cafés, bioscopen en casino’s, kunnen al een aanvraag indienen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Producenten en importeurs van (niet)-alcoholische dranken kunnen dat niet, terwijl zij eveneens een omzetdaling zien door de begrijpelijke maatregelen die het kabinet heeft genomen om het virus te lijf te gaan. Zo’n één derde van alle drank wordt verkocht via de horeca.

Met een brief roepen brancheorganisaties, waaronder de Nederlandse Brouwers, de Koninklijke Vereniging Nederlandse Wijnhandelaren en SpiritsNL, staatssecretaris Keijzer op om meer bedrijven te laten vallen onder de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS). Op de website van de Rijksoverheid staat een overzicht van SBI-codes, die aangeven wat de hoofdactiviteit van een bedrijf is, die voor deze regeling in aanmerking komen. Het distilleren van bijvoorbeeld jenever en de handel in andere dranken zijn codes die door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat nog niet zijn opgenomen.

Eerder deed de drankensector al een oproep om uitstel van accijns op te nemen in de kabinetsmaatregelen. Dat had effect: voor producenten en importeurs van (niet)-alcoholische dranken is het inmiddels mogelijk om betalingen uit te stellen.

Lees ook
Actie Steun je stamkroeg levert 37.500 euro op voor de horeca

Actie Steun je stamkroeg levert 37.500 euro op voor de horeca

Op 31 maart startte de 'Steun je stamkroeg'-actie van kruidenlikeur Schrobbelèr om de horeca die vanwege het coronavirus de deuren moest sluiten een hart onder de riem te steken. De actie leverde €37.500 op voor de horeca.

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

De coronacrisis hakt er flink in bij de Nederlandse voedingsspeciaalzaken. De brancheverenigingen van bakkers, slagers, viswinkels en slijters zien dramatische omzetverliezen én een enorme veerkracht en creativiteit. Hoe gaan de slijters om met de coronacrisis?

Bierbrouwerij De Leeuw steunt de horeca

Bierbrouwerij De Leeuw steunt de horeca

Bierbrouwerij De Leeuw blijft de horeca steunen. De brouwerij verlengt opnieuw de ondersteuningsmaatregelen voor haar Nederlandse horecapartners. Niet alleen hoeven horecaondernemers geen huurpenningen te betalen. Ook verruimt de brouwerij de betalingstermijnen.