Drankensector vraagt overheid om uitbreiding TOGS-regeling

coronavirus_Pixabay

De horeca blijft in elk geval tot 28 april gesloten. Dit heeft een grote impact op de productie en distributie van bier, wijn, gedistilleerd en alcoholvrije dranken. Daarom verzoeken brancheorganisaties staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken) om ook bedrijven uit de drankensector te laten vallen onder de TOGS-regeling. De bedrijven, die omzet missen door de coronacrises, kunnen dan een beroep doen op een financiële tegemoetkoming om een deel van de vaste lasten te betalen.

Ondernemers uit een beperkt aantal sectoren, denk daarbij aan cafés, bioscopen en casino’s, kunnen al een aanvraag indienen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Producenten en importeurs van (niet)-alcoholische dranken kunnen dat niet, terwijl zij eveneens een omzetdaling zien door de begrijpelijke maatregelen die het kabinet heeft genomen om het virus te lijf te gaan. Zo’n één derde van alle drank wordt verkocht via de horeca.

Met een brief roepen brancheorganisaties, waaronder de Nederlandse Brouwers, de Koninklijke Vereniging Nederlandse Wijnhandelaren en SpiritsNL, staatssecretaris Keijzer op om meer bedrijven te laten vallen onder de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS). Op de website van de Rijksoverheid staat een overzicht van SBI-codes, die aangeven wat de hoofdactiviteit van een bedrijf is, die voor deze regeling in aanmerking komen. Het distilleren van bijvoorbeeld jenever en de handel in andere dranken zijn codes die door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat nog niet zijn opgenomen.

Eerder deed de drankensector al een oproep om uitstel van accijns op te nemen in de kabinetsmaatregelen. Dat had effect: voor producenten en importeurs van (niet)-alcoholische dranken is het inmiddels mogelijk om betalingen uit te stellen.

Lees ook
Consument blijft ook na coronacrisis online boodschappen doen

Consument blijft ook na coronacrisis online boodschappen doen

Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat een groot deel van de Nederlandse consumenten ook na de coronacrisis online boodschappen blijft doen. Consumenten kopen vooral dranken, verse producten en verpakt voedsel vaker online dan voor de uitbraak van het virus.

Verkoop aan particulieren door zelfbedieningsgroothandels

Verkoop aan particulieren door zelfbedieningsgroothandels

Per 19 maart 2020 heeft het CBL, de koepelorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven, bekend gemaakt dat zelfbedieningsgroothandels per direct toegankelijk zijn voor particulieren. Dit betekent dat alle klanten welkom zijn, dus ook als zij geen ondernemer zijn. Deze maatregel wordt gezien als een noodzakelijke stap om de voedselvoorziening...

AB InBev geeft zorgprofessionals rondje 0.0% bier

AB InBev geeft zorgprofessionals rondje 0.0% bier

AB InBev wil zorgprofessionals bedanken voor hun werk tijdens de COVID-19 crisis. Daarom trakteert de bierbrouwerij zorgmedewerkers op de Dag van de Verpleging (12 mei) op een rondje Jupiler 0.0%. In totaal zijn er 13.000 blikken geschonken aan zorgprofessionals van tien ziekenhuizen en zorginstellingen in Midden- en Zuid-Nederland.