Dry January van start

Mocktail

Foto: Pixabay

De feestdagen zitten er weer op. Veel Nederlanders kiezen er voor om na een maand van lekker eten en drinken in januari te minderen. Tijd voor Dry January, een maand lang geen alcohol. Op IkPas staat de teller op 30.067 deelnemers.

Het doel van de campagne IkPas is bewustwording van wel of niet drinken. "Om erachter te komen wat alcohol met je gezondheid doet, zetten wij gezamenlijk ons alcoholgebruik voor 30 of 40 dagen op pauze", staat er op de website te lezen. "We vragen je dus niet om te stoppen met alcohol, maar om een pauze in te lassen. Veel deelnemers van IkPas ervaren naast bewustwording ook positieve lichamelijke veranderingen: ze voelen zich fitter en scherper, slapen beter, vallen af en hebben een betere huid."

Coronacrisis

Afgelopen jaar is 11 procent van de mensen meer gaan drinken. Dat blijkt uit cijfers van Trimbos-Instituut meldt Editie NL. De oorzaak wordt gezocht in de coronacrisis. Het thuiszitten, en het ontbreken van structuur en regelmaat. Alcohol kan dan troost bieden. Dit geldt vooral voor thuisdrinkers. Voor mensen die vooral in de kroeg drinken ligt dit anders.

Alcoholvrije alternatieven

Verschillende media geven tips om Dry January goed door te komen. Een tip die regelmatig voorbijkomt zijn alcoholvrije alternatieven. De afgelopen jaren is het aanbod van alcoholvrij bier, wijn en sterke dranken toegenomen. In het kader van Dry January test het AD bijvoorbeeld alcoholvrije gin. Dat biedt de slijter kansen.

Campagne IkPas

De campagne IkPas is een initiatief van Stichting Positieve Leefstijl en wordt financieel mogelijk gemaakt door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Deze campagne wordt herhaald tussen aswoensdag en de zondag voor Pasen, van 17 februari tot 29 maart 2021. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport startte eind vorig jaar ook de campagne Dranquilo.

 

Lees ook
Start campagne Dranquilo

Start campagne Dranquilo

De overheid is gestart met de nieuwe publiekscampagne Dranquilo. De campagne moet mensen aanmoedigen om drinkgewoontes te doorbreken. Het laat zien dat geen of minder alcohol drinken heel normaal is en dat je niet buiten de groep valt als je niet meedrinkt.

Meer niet-alcoholische keuzes op de kaart houden je van de drank

Meer niet-alcoholische keuzes op de kaart houden je van de drank

De beschikbaarheid van niet-alcoholische dranken is een bepalende factor in de drankkeuze van consumenten. Dat schrijft Knack naar aanleiding van Brits onderzoek dat is gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift BMC Public Health.

Bartender Raysa Straal wint tweede oneUNIT cocktailcompetitie

Bartender Raysa Straal wint tweede oneUNIT cocktailcompetitie

Op de Horecava heeft bartender Raysa Straal de tweede oneUNIT cocktailcompetitie gewonnen. Deze competitie is tevens de start van het vervolg van de bewustwordingscampagne onder Nederlandse bartenders. Het doel is om barpersoneel te wijzen op verantwoord alcohol schenken. In het kader van deze campagne worden in 2020 verschillende nieuwe competities...