Dry January van start

Mocktail

Foto: Pixabay

De feestdagen zitten er weer op. Veel Nederlanders kiezen er voor om na een maand van lekker eten en drinken in januari te minderen. Tijd voor Dry January, een maand lang geen alcohol. Op IkPas staat de teller op 30.067 deelnemers.

Het doel van de campagne IkPas is bewustwording van wel of niet drinken. "Om erachter te komen wat alcohol met je gezondheid doet, zetten wij gezamenlijk ons alcoholgebruik voor 30 of 40 dagen op pauze", staat er op de website te lezen. "We vragen je dus niet om te stoppen met alcohol, maar om een pauze in te lassen. Veel deelnemers van IkPas ervaren naast bewustwording ook positieve lichamelijke veranderingen: ze voelen zich fitter en scherper, slapen beter, vallen af en hebben een betere huid."

Coronacrisis

Afgelopen jaar is 11 procent van de mensen meer gaan drinken. Dat blijkt uit cijfers van Trimbos-Instituut meldt Editie NL. De oorzaak wordt gezocht in de coronacrisis. Het thuiszitten, en het ontbreken van structuur en regelmaat. Alcohol kan dan troost bieden. Dit geldt vooral voor thuisdrinkers. Voor mensen die vooral in de kroeg drinken ligt dit anders.

Alcoholvrije alternatieven

Verschillende media geven tips om Dry January goed door te komen. Een tip die regelmatig voorbijkomt zijn alcoholvrije alternatieven. De afgelopen jaren is het aanbod van alcoholvrij bier, wijn en sterke dranken toegenomen. In het kader van Dry January test het AD bijvoorbeeld alcoholvrije gin. Dat biedt de slijter kansen.

Campagne IkPas

De campagne IkPas is een initiatief van Stichting Positieve Leefstijl en wordt financieel mogelijk gemaakt door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Deze campagne wordt herhaald tussen aswoensdag en de zondag voor Pasen, van 17 februari tot 29 maart 2021. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport startte eind vorig jaar ook de campagne Dranquilo.

 

Lees ook
Verantwoorde alcoholconsumptie steeds meer norm

Verantwoorde alcoholconsumptie steeds meer norm

Uit de voedselconsumptiepeiling van Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat Nederlanders bijna 20 procent minder alcohol zijn gaan drinken ten opzichte van zes jaar geleden. Peter de Wolf, directeur STIVA is verheugd over deze cijfers: “Opnieuw zien we bevestigd dat verantwoord drinken in Nederland de norm is. Gezamenlijke...

Bierbrouwerijen ondertekenen preventieakkoord

Bierbrouwerijen ondertekenen preventieakkoord

Foto: Patrick van Katwijk/Nederlandse Brouwers De organisatie Nederlandse Brouwers ondertekende samen met het kabinet, maatschappelijke organisaties en andere betrokken bedrijfstakken op 23 november het Nationaal Preventieakkoord. Het RIVM berichtte onlangs dat de alcoholconsumptie in Nederland de afgelopen jaren wederom is gedaald, met...