Duurzame energie moet vrouwen aan het bier krijgen

26 april 2019

"Ik wil een bier op de markt brengen dat zowel mannen als vrouwen aanspreekt", zegt Nicolas Bartholomeeusen, de directeur van AB InBev Nederland in een interview met het Financieele Dagblad.

Door Lavinia Abdelkadir - Foodlog redactie

In een markt waarin de traditionele bierdrinker (man, 18-35 jaar, pils) terrein verliest, zetten brouwers alles op alles om ook vrouwen voor een biertje te winnen.

Speciale campagnes, zoals #WeAllLoveBeer van AB InBev en Beer Love van de Nederlandse brouwers enerzijds en zoete smaken anderzijds zouden vrouwen over de streep moeten trekken. Zelfs de hulp van brouwende vrouwen jaagt echter het aantal vrouwelijke bierconsumenten nauwelijks omhoog. 

Duurzame energie

Bartholomeeusen heeft een nieuwe strategie. Hij mikt op een 'inclusief bier', dat "echt voor iedereen is, dus ook ongeacht je geaardheid of afkomst." Onder de 500 merken die AB InBev wereldwijd in portefeuille heeft, moet een geschikte kandidaat zitten. Kenmerken? "Het moet een vooruitziend merk worden, met een sterke nadruk op duurzame energie, want dat is een belangrijk onderwerp voor zowel mannen als vrouwen," weet Bartholomeeusen. 

Zoet mét

Grolsch, de Nederlandse bierbrouwer in Japanse handen, maakt een andere keus. "Pils is met afstand nog steeds het meest gedronken bier. Maar speciaalbieren en biermixen zijn flink in opmars", zegt Christian Camps van Grolsch. Consumenten willen nieuwe smaken, merken en belevingen en proberen die gretig. Camps is verantwoordelijk voor het Kornuit-bier van Grolsch dat de nieuwe smaak JAJEM uitbrengt. De drank lijkt op de ouderwetse 'kopstoot', bier met een scheut jenever. Camps: "Maar Kornuit JAJEM is lichter en frisser, echt een biermix. Het heeft een andere, zoetere smaak. We denken hiermee goed aan te sluiten op de wensen van onze doelgroep.” De naam JAJEM komt van de hippe Amsterdamse biologische jeneverstoker JAJEM.

Terwijl de populariteit van alcoholvrij bier groeit, valt JAJEM op door zijn hoge alcoholpercentage van 5,9%. Bekende biermixen als Radler bevatten over het algemeen weinig of zelfs geen alcohol. De mix van Kornuit pils en JAJEM jenever met 'natuurlijke citrus aroma's' trekt zich daar niets van aan en kiest zijn eigen weg en publiek dat zoekt naar alweer een ander "fris alternatief om optimaal te genieten tijdens de komende mooie lente- en zomerdagen." Een mix voor stoere vrouwen die niet bang zijn voor een stoot hippe alcohol en mannen die ook van zoet houden. 

Altijd op de hoogte blijven?