Europeanen drinken minder alcohol

Alcohol bar_Pixabay

Over een periode van bijna 30 jaar is de consumptie van alcoholische dranken wereldwijd met 10 procent gestegen. Gemiddeld nam de alcoholconsumptie toe van 5,9 liter pure alcohol per persoon per jaar naar 6,5 liter. In volume nam de consumptie wereldwijd zelfs met 70 procent toe: van 20.999 miljoen liter pure alcohol per jaar tot 35.676 liter. Volgens de voorspellingen van een recente studie, gepubliceerd in The Lancet, zet deze trend zich alleen maar verder voort. Wel treden er opvallende verschuivingen op.

Europa is de uitzondering op de stijgende trend. Het is de enige regio waar de alcoholconsumptie flink is gedaald: tussen 2010 en 2017 met 12 procent. Daar moet wel bij worden gezegd dat Europeanen op het moment nog steeds veruit het meeste drinken van alle wereldbewoners, gemiddeld 9,8 liter pure alcohol per jaar. Maar als de trend van de afgelopen jaren zo doorzet, zal Europa in 2030 al zijn ingehaald door landen in Zuidoost-Azië en de West Pacific-regio waar de alcoholconsumptie fors toeneemt. 

Volgens de onderzoekers moeten overheden stringenter alcoholbeleid gaan voeren met meer aandacht voor preventie, zwaardere accijnzen en beperktere toegang tot alcohol, vooral in de midden-inkomenslanden waar de stijgende alcoholconsumptie de daling in de hoge-inkomenslanden teniet doet.

Bron: Foodlog

Lees ook
6 op de 10 Nederlanders houden zich niet aan alcoholadvies

6 op de 10 Nederlanders houden zich niet aan alcoholadvies

Vorig jaar hielden 4 op de 10 Nederlanders zich aan het advies van de Gezondheidsraad om geen of in ieder geval niet meer dan één glas alcohol per dag te drinken. Dat blijkt uit een nieuwe infographic van het Trimbos-instituut over alcoholgebruik in Nederland,

Zien drinken doet drinken

Zien drinken doet drinken

Alcoholgebruik op sociale media beïnvloedt het drinkgedrag van jongeren. Dat concludeert Femke Geusens van de School voor Massacommunicatieonderzoek van de KU Leuven op basis van haar promotieonderzoek.

Belgische studie: ‘verbiedt alle reclame voor alcohol’

Belgische studie: ‘verbiedt alle reclame voor alcohol’

De beste manier om de Belgische volksgezondheid te beschermen tegen de kwalijke invloed van de alomtegenwoordige alcoholreclames is een totaalverbod op reclame voor alcohol en afschaffen van het 'happy hour' in de Belgische cafés. Dat is de uitkomst van een onderzoek door de universiteit van Gent.