Frans wijntoerisme in de lift

11 december 2018

more than drinks Franse wijntoerisme in de lift, actieplan onthuld op grote Parijse conferentie

Op dinsdag 20 november j.l. was Atout France in Parijs mede-organisator van de eerste Nationale Conferentie ter bevordering van het wijntoerisme. Meer dan achthonderd professionals uit de wijnwereld en de toeristische sector kwamen bijeen om te bestuderen hoe het wijntoerisme - een groeiende publiekslieveling -nog beter kan worden georganiseerd en gepromoot. Het Conseil Supérieur de l’Oenotourisme deed hiertoe zelf een voorzet door een actieplan met 20 punten aan te onthullen.

Jaarlijks tien miljoen wijntoeristen

Kwalitatiever, professioneler, intelligenter, bekender, rendabeler, gemakkelijker en democratischer: het actieplan voor een nog succesvoller Frans wijntoerisme zet breed in. En dat is begrijpelijk, want wereldwijd is Frankrijk de eerste bestemming voor wijntoeristen, een positie die verwachtingen en verplichtingen schept. In 2016 gingen zo’n tien miljoen mensen in Frankrijk op pad vanwege het thema wijn, wat een groei van 33 procent betekent ten opzichte van 2009. De totale economische opbrengst wordt geschat op 5,2 miljard euro. Het bezoeken van producenten en het ter plekke proeven zijn ervaringen die hoog scoren bij deze toeristen, waarvan ruim 40 procent uit het buitenland komt.

Meer beleving, minder restricties

Om deze en de binnenlandse bezoekers nog beter te bedienen, krijgt het label Vignobles & Découvertes meer bekendheid en inhoud, onder meer door met een belevingsklassement te gaan werken. Om wijnondernemers te helpen bij de verbetering van hun toeristische aanbod, komen extra opleidingen beschikbaar en - in samenwerking met Atout France - ook meer informatie online.  Aan de Franse wetgever wordt gevraagd belemmeringen op te heffen die het bijvoorbeeld momenteel moeilijk maken om toeristen te laten meehelpen bij de oogst. Ook zijn bepaalde toegankelijkheidseisen moeilijk te combineren met de historische architectuur van wijnkelders en opslagruimtes. Andere actiepunten betreffen onder andere het nader onderzoeken van wat de wensen van de toeristen zelf zijn. Ook komen er trofeeën om actieve wijnbedrijven  te stimuleren en te belonen voor hun toeristische inspanningen.

Een mooie uitdaging voor de wijnwereld en zeker ook voor Atout France, dat de komende jaren in zijn uitingen nog vaker - en met veel plezier - het accent zal leggen op het smakelijke en zo vanzelfsprekende Franse wijntoerisme.

Altijd op de hoogte blijven?