Gearomatiseerd bruiswater met alcohol alternatief voor teruglopende verkopen frisdrank en bier

Topo Choco_coca cola

Hard seltzers zijn een doorslaand succes in de VS en staan wellicht voor een doorbraak in Europa. Het is een laag-alcoholische drank van bruiswater met alcohol en een smaakje. Coca-Cola kan niet achterblijven. Onder het merk Topo Chico lanceert Coca-Cola dit jaar nog een Lemon-Lime hard seltzer. Eerst in Zuid-Amerika, in 2021 moet het alcoholische prikwater op de Amerikaanse thuismarkt verkocht worden, schrijft Bloomberg.

Het hard seltzer segment verovert de VS in sneltreinvaart. Onder leiding van merken als White Claw en Truly is de hard-seltzer categorie al groter in volume dan wodka, de leidende gedistilleerde drankencategorie in de VS. In 2019 was hard seltzer in de VS goed voor $1,2 miljard omzet en de groeicijfers bedragen jaarlijks 300%.

Amerikanen zien het drankje als een gezonder alternatief voor bier of mixdrankjes. De alcohol is in Amerika in de meeste gevallen afkomstig van gefermenteerde rietsuiker waaraan aroma’s en prik worden toegevoegd. Dat maakt dat bijna alle seltzers glutenvrij zijn. De drankjes bevatten weinig tot geen toegevoegde suiker, zijn laag in alcohol (ongeveer 5%) en calorieën. Kortom, voor consumenten past het drankje in de zoektocht naar een gezondere levensstijl.

Coca-Cola nam het merk Topo Chico in 2017 over. Samen met verschillende grote fabrikanten als AB Inbev en Constellation Brands gaat het hard seltzers maken. Coca-Cola is niet het enige grote drankenbedrijf dat in de trend stapt, ook de brouwers Bud Light en Anheuser-Busch lanceren dit jaar hun eigen dranken. De verkopen van zowel traditionele frisdranken als alcoholhoudende dranken staan in veel landen onder druk. Dat verklaart hun bereidheid om te investeren in de nieuwe groeimarkt.

Foodlog

Lees ook
Distilleerderij Hooghoudt brengt hard seltzer op de markt

Distilleerderij Hooghoudt brengt hard seltzer op de markt

Ook Hooghoudt springt in op de hard seltzer-trend. De jenever producent brengt onder het eigen merk een hard seltzer op de markt. Dit betekent dat de Nederlandse familiedistilleerderij voor het eerst in 132 jaar een nieuwe drankcategorie toevoegt aan hun productlijn.

White Claw komt naar Nederland

White Claw komt naar Nederland

De hard seltzers van White Claw zijn in de Verenigde Staten erg populair. Ook in Nederland komen er steeds meer varianten van dit drankje op de markt. Daarom steekt het merk steekt de Atlantische Oceaan over en is nu ook verkrijgbaar in Nederland.

Kever springt in op de Hard Seltzer trend

Kever springt in op de Hard Seltzer trend

In de Verenigde Staten zijn hard seltzers zijn erg populair. Verschillende drankenproducenten bieden deze laag-alcoholische drank nu ook aan in Europa. Zo ook drankenmerk Kever. Zij introduceren Kever Hard seltzer lemon & lime op de Nederlandse markt.