GierBier: bier gemaakt van mestwater

GierBier

Mest is een belangrijke afvalstof van de landbouw en veeteelt. Bjorn Barten bedacht een nieuwe bestemming voor de mest. Hij gebruikt het water uit de mest om een spieciaalbier te brouwen, met de toepasselijke naam GierBier.

Bij mestverwerkingsinstallatie wordt mest verwerkt tot organische mestkorrels en gebruikt om groene stroom op te wekken, waarmee de installaties draaiende worden gehouden. Mest bestaat voor 90 procent uit water. Dit water werd gezuiverd en liep via een vijver terug in de natuur. Barten geeft dit water nu een andere bestemming. Na verschillende experimenten lukte het hem om er een speciaalbier van te maken. Hiervoor wordt het mestwater eerst bewerkt tot drinkwater en vervolgens ingezet voor de productie van het bier.

Bjorn Barten: “Dit frisse blonde bier heeft de toepasselijke naam GierBier gekregen. GierBier wordt duurzaam gebrouwen met het schoonste water afkomstig uit mest, en waarmee bovendien wordt bijgedragen aan een circulaire economie. Voor de twijfelaars, de bijzondere oorsprong beïnvloedt de smaak van dit bier niet."

Barten werkt samen met Groothandel Multi Bier uit Helmond om het bier op de markt te brengen. 

Dossiers
Lees ook
Utrechtse craft brouwerijen organiseren biermarathon

Utrechtse craft brouwerijen organiseren biermarathon

Zes Utrechtse craft-brouwerijen, verenigd als Nu Utrechts Bier, vieren het nieuwe jaar met een biermarathon. Op zaterdag 30 en zondag 31 januari van 12.00 tot 12.00 uur verzorgen de brouwerijen een live gestreamde 24-uurs Biermarathon via Facebook in het Werkspoorcafé in Utrecht.

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalde verkopen met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.

Bavaria start campagne 'Zo. Als pils'

Bavaria start campagne 'Zo. Als pils'

Brouwerij Bavaria, onderdeel van Swinkels Family Brewers, is gestart met de campagne ‘Zo. Als pils’. Deze campagne is gericht op de nieuwe Bavaria 0.0%. Het doel is dat consumenten het nieuwe 0.0% bier gaan proeven.