Good business

good business

Met Good business wil Markward van der Mieden laten zien dat goed doen en goede zaken doen, samen kunnen gaan. Sterker nog: in deze tijd zal de klant je belonen als je goed doet. “Word een bedrijf dat het goed doet, door goed te doen”, leert dit boek ondernemers. Met goed doen bedoelt Van der Mieden overigens niet per se grote wereldse doelen zoals het klimaat redden of honger in de Derde Wereld bestrijden. Hij ziet het kleiner en zakelijker. “Ik ben geen activist. Ik houd van lekker eten. Ik houd van mooie spullen. Ja, misschien ben ik zelfs wel een tikkeltje materialistisch. Waarom krampachtig consuminderen terwijl je het maximale uit het leven wilt halen?”

Van der Mieden begint zijn boek met een uitleg over hoe de rol van bedrijven is veranderd en wat dat betekent voor ondernemers. Hij laat aan de hand van onder meer Nike en Ford zien dat grote bedrijven een aantal jaar geleden zijn begonnen met het ontwerpen en produceren van de eerste producten die niet zozeer minder slecht zijn, maar wel meer waarde toevoegen dan ze onttrekken. Een belangrijke omslag volgens Van der Mieden. In hoofdstuk twee neemt hij de lezer bij de hand om te ontdekken hoe hij of zij zelf een positieve impact kan maken, waarna hoofdstukken volgen met goede voorbeelden die je laten nadenken over je eigen zaak, doel en mogelijkheden om goed te doen. “Opvallend is dat steeds meer merken die vanuit een oprechte, intrinsieke motivatie opstaan om een positieve impact te maken geen nichespelers meer zijn. Merken zoals Patagonia, Triodos Bank, Tony Chocolonely en Tesla zijn mainstream geworden.”

Wat je in het groot bij deze bekende merken ziet, gebeurt uiteraard ook in het klein. Om erachter te komen hoe je zelf een ‘goede koers’ kunt varen, legt Van der Mieden uit hoe je ontdekt op wie jij impact wilt hebben en wat je daarvoor moet doen. “Als jij je ervan bewust bent wie jij gezonder, gelukkiger of succesvoller wilt maken, helpt dat bij het maken van strategische keuzes. Het helpt je om producten of diensten te ontwikkelen die mensen écht willen.”

Door alle vragen die het boek stelt en de mooie voorbeelden die je als lezer krijgt voorgeschoteld, raak je geïnspireerd om anders, om ‘goed’ aan de slag te gaan. Want als Van der Mieden één ding duidelijk maakt, is het dat Good business voor iedereen haalbaar is, én je bedrijf goed zal doen.

Good Business van Markward van der Mieden is verkrijgbaar bij Boek-plus.nl, de online boekhandel die meer dan 70.000 titels binnen 24 uur kan leveren, zonder verzendkosten.

Titel: Good Business | ISBN: 9789461262929 | Prijs: € 24,50

Dossiers
Lees ook
Zes tips voor btw-aangifte startende ondernemer

Zes tips voor btw-aangifte startende ondernemer

Ondernemers in de detailhandel moeten uiterlijk woensdag 31 juli de btw-aangifte en -betaling over het tweede kwartaal indienen. De Belastingdienst geeft aan startende ondernemers zes tips voor een goede en tijdige btw-aangifte en -betaling.

Wat maak je me nu?!

Wat maak je me nu?!

Horeca-journaliste en vaste freelancer voor onze food-bladen, Bianca Roemaat, viert haar 25-jarig jubileum met een eerste boek. ‘Wat maak je me nu’ is een inspiratieboek over de menukaart als communicatiemiddel.

SVH Meesterkok neemt inspiratieboek over menukaart in ontvangst

SVH Meesterkok neemt inspiratieboek over menukaart in ontvangst

SVH Meesterkok Angélique Schmeinck nam op dinsdag 25 juni in haar Culinaire Galerie in Velp het eerste exemplaar van Wat maak je me nu?! in ontvangst. Een inspiratieboek over de menukaart als communicatiemiddel, geschreven door horecajournalist Bianca Roemaat.