Grolsch beëindigt 2021 met limited edition speciaalbier Geluk

Grolsch Geluk

Foto: Grolsch

Op 22 december lanceerde Grolsch de laatste uit de reeks limited edition speciaalbieren uit: Geluk. Eerder bracht de bierbrouwer Geloof, Hoop en Liefde op de markt. Met de vierdelige serie wilde Grolsch Nederlanders een hart onder de riem steken in een periode waarin COVID-19 nog steeds aanwezig is.

De Enschedese brouwer blikt terug op een jaar vol Hoop, Geloof en Liefde. Gevoelens die nodig zijn om door moeilijke tijden heen te komen, maar de afgelopen periode soms lastig te vinden waren. Gelukkig bracht het jaar de bierbrouwer ook mooie dingen, zoals de spontane samenwerking met brouwerij Hoop uit Zaandijk, waar een geschil werd opgelost door het gezamenlijk brouwen van een uniek Vredespijpje. Een prachtig voorbeeld dat laat zien dat er altijd hoop is. En nu is het tijd voor het slotstuk van het jaar én voor het volgende hoofdstuk: Geluk.

Speciaalbier Geluk 

“Natuurlijk hadden we allemaal gehoopt dat we 2021 anders zouden eindigen. Toen we deze serie speciaalbieren bedachten, hadden we niet kunnen denken dat we nu nog steeds met allerlei beperkende maatregelen te maken zouden hebben”, vertelt Juan Pérez Nijhuis, Brand Manager Grolsch Speciaalbier. “Toch komt in dit laatste Proeverij bier van 2021 alles samen: we laten een lastig jaar achter ons en blijven vooruit kijken. Samen willen we dan ook proosten op een 2022 vol Geluk.”

Grolsch Geluk (9.8% vol) is een winter quadrupel met een diepdonkere kleur. Meesterbrouwer Marc Janssen: “Als twist heb ik een klein beetje zoethout en bergamot toegevoegd, waardoor het bier aroma’s van karamel, citrus en een héél klein beetje drop krijgt. Je hele smaakpalet wordt geprikkeld. Zoet, zout, zuur en bitter. Met een heerlijke lange afdronk. Dat is voor mij écht geluk.”

Grolsch

De geschiedenis van Koninklijke Grolsch N.V. gaat terug tot het jaar 1615. Hiermee is de brouwerij een van de oudste brouwerijen van Nederland. Grolsch is actief op zowel de Nederlandse- als een groot aantal internationale drankenmarkten. In het portfolio zitten verschillende merken en bierstijlen, zoals Grolsch Premium Pilsner, Grolsch 0.0%, de Grolsch speciaalbieren, Grolsch Radler, De Klok, Kornuit, Peroni, Meantime, Asahi Super Dry en Grimbergen. Sinds 11 oktober 2016 is Koninklijke Grolsch een dochteronderneming van Asahi Group Holdings, een internationaal opererende Japanse onderneming met een portfolio bestaande uit bier, sterke dranken, frisdranken en voeding.

Dossiers
Lees ook
Uiltje Brewing Company komt met verantwoord biertje

Uiltje Brewing Company komt met verantwoord biertje

In 2020 steeg de verkoop van alcoholvrije speciaalbieren met 66 procent. Uiltje Brewing Company speelt hierop in met een nieuw speciaal bier: Uiltje Superb-Owl. Uiltje Superb-Owl bevat 85kcal en 0,2 procent alc. vol. Het past volgens de brouwerij bij een verantwoorde levensstijl.

Biermarkt niet terug op niveau pre-corona

Biermarkt niet terug op niveau pre-corona

De biermarkt is nog niet terug op het oude niveau. Hoewel de bierkoop in 2021 met 2,6 procent steeg ten opzichte van 2020, liggen de verkopen nog altijd 10,3 procent lager dan in 2019. Dat meldt Nederlandse Brouwers op de website.

Eerste plaats voor Hertog Jan Grand Prestige in Bierista Bier Top 100

Eerste plaats voor Hertog Jan Grand Prestige in Bierista Bier Top 100

Hertog Jan Grand Prestige staat voor het tweede jaar op rij op de eerste plaats in de Bierista Bier Top 100. Hiervoor stemden meer dan 2000 bierliefhebbers op hun favoriete bieren van 2021. Grand Prestige kwam als winnaar uit de bus gevolgd door Tripel Karmeliet en Westvleteren 12.