Grolsch werkt aan duurzaamheid

Grolsch DVO 2021

Koninklijke Grolsch zette in 2020 verschillende stappen op het gebied van duurzaamheid. Zo stapte de bierbrouwer uit Enschede over op groene stroom. Dat meldt Grolsch in het onlangs gepubliceerde online Jaaroverzicht Duurzaam & Verantwoord Ondernemen 2020.

Grolsch wil in 2025 CO2-neutraal zijn. Dit betekent een brouwerij waarbij alle ingezette energie op duurzame wijze wordt opgewekt. In 2020 zette de brouwer een belangrijke stap gezet door het ondertekenen van een warmteleveringscontract met Twence. Ook op het gebied van circulaire verpakkingen zette de brouwer stappen. In 2020 bespaarde Grolsch 172.800 kilo virgin plastic materiaal en voerde een succesvolle test uit met de kartonnen TopClip-verpakking. In het derde kwartaal van 2021 vervangt de bierbrouwerij alle gerecyclede blikverpakkingen door deze kartonnen verpakking.

Pandemie

Koert van ’t Hof, Corporate Affairs Director bij Koninklijke Grolsch, is er trots op dat het bedrijf ondanks de coronapandemie stappen op het gebied van duurzaam en verantwoord ondernemen kon zetten. Door de COVID-19 crisis werden niet alle beoogde doelstellingen behaald. Van 'Hof: "Zo zijn alle evenementen niet doorgegaan en hadden ook wij te maken met uitdagingen op het gebied van extra veiligheidsmaatregelen en aangepaste roosters. Een aantal projecten heeft daarom niet door kunnen gaan. We zetten alles op alles om deze - en onze aanvullende – doelstellingen in 2021 alsnog te realiseren." 

Hoogtepunten

Naast de pilot met de TopClip, de ondertekening van het warmteleveringscontract en de overschakeling op 100% groene stroom bereikte Grolsch nog meer op het gebied van Duurzaam & Verantwoord Ondernemen. De brouwer zet een paar hoogtepunten op een rij 

  • Sinds 2020 mag Grolsch zichzelf een ‘Zero-waste’ brouwerij noemen en wordt 100% van haar afval hergebruikt.
  • Door onder andere het gebruik van 100% gerecyclede folie voor multipacks blik en het gebruik van 33% dunner materiaal voor losse blikken op een tray, bespaarde Grolsch in totaal 172.800 kilo virgin plastic materiaal.
  • Drie regionale projecten ontvingen een financiële bijdrage vanuit het Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds. Daarnaast steunde Grolsch via Stichting Pak An 58 projecten.
  • Grolsch breidde de portfolio 0.0% bieren verder uit met onder andere Radler Minder Zoet 0.0% en Grolsch Herfstbier 0.0%. Hiermee speelde de brouwer in op de groeiende populariteit van alcoholvrije bieren in Nederland én stimuleerde verantwoord alcoholgebruik.

 

Dossiers
Lees ook
Overname Uiltje Brewing Company door Swinkels Family Brewers

Overname Uiltje Brewing Company door Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers neemt Uiltje Brewing Company over. Met de overname verstrekt Swinkels Family Brewers het bierportfolio en Uiltje Brewing Company kan verder groeien en gebruik maken van de kennis, ervaring en capaciteit van de familiebrouwer.

Grolsch introduceert speciaalbier Hoop

Grolsch introduceert speciaalbier Hoop

Grolsch brengt een nieuw speciaalbier op de markt. Een lente IPA met de naam Hoop. Met de lancering roept de bierbrouwer heel Nederland op om hoopvolle verhalen met hen te delen. Deze verhalen gaat Grolsch delen via social media en bierviltjes op terrassen. "Zodat we ons samen door de laatste loodjes heen kunnen slaan."

AB InBev heeft nieuwe Algemeen Directeur

AB InBev heeft nieuwe Algemeen Directeur

Bierbrouwerij AB InBev, de Nederlandse organisatie van de internationale brouwer AB InBev, heeft een nieuwe algemeen directeur. Chris Vanbroekhoven volgt per 1 april 2021 Nicolas Bartholomeeusen op. Hij kiest ervoor om na bijna 10 jaar bij AB InBev een eigen onderneming op te zetten.