Grolsch zet stappen op het gebied van duurzaamheid

Grolsch duurzaam ondernemen

Grolsch heeft het online Jaaroverzicht Duurzaam en Verantwoord Ondernemen gepubliceert. Volgens dit rapport heeft de bierbrouwer in 2019 opnieuw stappen gezet op weg naar een zero-waste brouwerij. Grolsch hergebruikt 99,8% van haar afval, van bierborstel, gist en moutstof tot aan flessen en etiketten.

Een ‘zero waste’ brouwerij is het doel van Grolsch. De brouwerij wil dit bereiken met circulair denken en handelen. Tegelijkertijd heeft de brouwer de ambitie om een volledig CO₂-neutrale brouwerij te zijn in 2025: een brouwerij waarbij alle ingezette energie op duurzame wijze wordt opgewekt. Grolsch verduurzaamt niet alleen de eigen bedrijfsvoering, maar stelt duurzaam en verantwoord ondernemen ook centraal richting leveranciers en samenwerkingspartners. Ook zij worden mede beoordeeld op hun duurzaamheidsprestaties.

Koert van ’t Hof, Corporate Affairs Director bij Koninklijke Grolsch: “Onze brouwerij heeft een hoog percentage hergebruik van afval, maar liefst 99,8%. Dit betekent dat bijna alles wat we in onze brouwerij gebruiken, wordt hergebruikt in de keten. En ook de komende jaren willen we verdere verbeteringen doorvoeren die leiden tot minder afval, minder materiaalverbruik en lagere transportkosten. Extra aandacht besteden we daarbij aan de inzet van plastic. We streven naar minder, beter of geen éénmalig plastic, en zijn dan ook mede ondertekenaars van het Plastic Pact. We zijn goed op weg richting een zero-waste brouwerij, maar die laatste ogenschijnlijk kleine stapjes zal nog de nodige inspanning van ons vragen.”

Duurzaam & Verantwoord Ondernemen

Naast recycling en hergebruik van materialen heeft Grolsch in 2019 nog een aantal mooie resultaten bereikt op het gebied van Duurzaam & Verantwoord Ondernemen. In het rapport staan vijf initiatieven van de brouwerij dit hierbinnen vallen.

Energietransitieplan
De bierbrouwer werkt actief aan het energietransitieplan. Om volledig CO₂-neutraal te kunnen worden, moet de brouwer het aardgas dat ze gebruikt omzetten naar fossiele brandstoffen. Daarvoor is een stappenplan gemaakt en in 2019 zijn de eerste stappen uitgewerkt. De bedoeling is om in 2023 ongeveer 2/3 van de warmtebehoefte duurzaam te kunnen leveren.

Geniet & Geef
Geniet & Geef, de beste brouwers voor het goede doel, is een jaarlijkse initiatief waarbij horecaondernemers, Albert Heijn en Mitra geld inzamelen voor Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa). Speciaal voor Geniet & Geef brouwde Meesterbrouwer Guy Evers de Grolsch Honing Weizen. Dit bier leverde een recordopbrengst van € 127.525 op voor stichting KiKa.

Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds
Zeven regionale projecten hebben een financiële bijdrage ontvangen vanuit het Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds. Het doel is om 'vakmanschap en meesterschap' te ondersteunen in de regio Twente en de Achterhoek. Alle projecten moeten voldoen aan criteria op het gebied van ondernemerschap, innovatie, duurzaamheid en karakter.

0.0% bieren
Grolsch heeft in 2019 haar portfolio 0.0% bieren uitgebreid. Zo introduceerde de brouwer Grolsch Weizen 0.0%, Grolsch Herfstbier 0.0%, Kornuit 0.0% en Peroni Libera 0.0%. Met deze introducties speelt Grolsch in op de verder groeiende populariteit van alcoholvrije bieren in Nederland én stimuleert ze verantwoord alcoholgebruik.

Instructie Verantwoord Alcohol schenken
Grolsch introduceerde een face-to-face Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen. In de training - die goed past binnen het Nationaal Preventieakkoord - leren deelnemers hoe ze om kunnen gaan met (lastige) situaties rondom verantwoord alcohol schenken.

 

Dossiers
Lees ook
Overname Uiltje Brewing Company door Swinkels Family Brewers

Overname Uiltje Brewing Company door Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers neemt Uiltje Brewing Company over. Met de overname verstrekt Swinkels Family Brewers het bierportfolio en Uiltje Brewing Company kan verder groeien en gebruik maken van de kennis, ervaring en capaciteit van de familiebrouwer.

Grolsch introduceert speciaalbier Hoop

Grolsch introduceert speciaalbier Hoop

Grolsch brengt een nieuw speciaalbier op de markt. Een lente IPA met de naam Hoop. Met de lancering roept de bierbrouwer heel Nederland op om hoopvolle verhalen met hen te delen. Deze verhalen gaat Grolsch delen via social media en bierviltjes op terrassen. "Zodat we ons samen door de laatste loodjes heen kunnen slaan."

Grolsch werkt aan duurzaamheid

Grolsch werkt aan duurzaamheid

Koninklijke Grolsch zette in 2020 verschillende stappen op het gebied van duurzaamheid. Zo stapte de bierbrouwer uit Enschede over op groene stroom. Dat meldt Grolsch in het onlangs gepubliceerde online Jaaroverzicht Duurzaam & Verantwoord Ondernemen 2020.