Grolsch zet stappen op het gebied van duurzaamheid

Grolsch duurzaam ondernemen

Grolsch heeft het online Jaaroverzicht Duurzaam en Verantwoord Ondernemen gepubliceert. Volgens dit rapport heeft de bierbrouwer in 2019 opnieuw stappen gezet op weg naar een zero-waste brouwerij. Grolsch hergebruikt 99,8% van haar afval, van bierborstel, gist en moutstof tot aan flessen en etiketten.

Een ‘zero waste’ brouwerij is het doel van Grolsch. De brouwerij wil dit bereiken met circulair denken en handelen. Tegelijkertijd heeft de brouwer de ambitie om een volledig CO₂-neutrale brouwerij te zijn in 2025: een brouwerij waarbij alle ingezette energie op duurzame wijze wordt opgewekt. Grolsch verduurzaamt niet alleen de eigen bedrijfsvoering, maar stelt duurzaam en verantwoord ondernemen ook centraal richting leveranciers en samenwerkingspartners. Ook zij worden mede beoordeeld op hun duurzaamheidsprestaties.

Koert van ’t Hof, Corporate Affairs Director bij Koninklijke Grolsch: “Onze brouwerij heeft een hoog percentage hergebruik van afval, maar liefst 99,8%. Dit betekent dat bijna alles wat we in onze brouwerij gebruiken, wordt hergebruikt in de keten. En ook de komende jaren willen we verdere verbeteringen doorvoeren die leiden tot minder afval, minder materiaalverbruik en lagere transportkosten. Extra aandacht besteden we daarbij aan de inzet van plastic. We streven naar minder, beter of geen éénmalig plastic, en zijn dan ook mede ondertekenaars van het Plastic Pact. We zijn goed op weg richting een zero-waste brouwerij, maar die laatste ogenschijnlijk kleine stapjes zal nog de nodige inspanning van ons vragen.”

Duurzaam & Verantwoord Ondernemen

Naast recycling en hergebruik van materialen heeft Grolsch in 2019 nog een aantal mooie resultaten bereikt op het gebied van Duurzaam & Verantwoord Ondernemen. In het rapport staan vijf initiatieven van de brouwerij dit hierbinnen vallen.

Energietransitieplan
De bierbrouwer werkt actief aan het energietransitieplan. Om volledig CO₂-neutraal te kunnen worden, moet de brouwer het aardgas dat ze gebruikt omzetten naar fossiele brandstoffen. Daarvoor is een stappenplan gemaakt en in 2019 zijn de eerste stappen uitgewerkt. De bedoeling is om in 2023 ongeveer 2/3 van de warmtebehoefte duurzaam te kunnen leveren.

Geniet & Geef
Geniet & Geef, de beste brouwers voor het goede doel, is een jaarlijkse initiatief waarbij horecaondernemers, Albert Heijn en Mitra geld inzamelen voor Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa). Speciaal voor Geniet & Geef brouwde Meesterbrouwer Guy Evers de Grolsch Honing Weizen. Dit bier leverde een recordopbrengst van € 127.525 op voor stichting KiKa.

Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds
Zeven regionale projecten hebben een financiële bijdrage ontvangen vanuit het Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds. Het doel is om 'vakmanschap en meesterschap' te ondersteunen in de regio Twente en de Achterhoek. Alle projecten moeten voldoen aan criteria op het gebied van ondernemerschap, innovatie, duurzaamheid en karakter.

0.0% bieren
Grolsch heeft in 2019 haar portfolio 0.0% bieren uitgebreid. Zo introduceerde de brouwer Grolsch Weizen 0.0%, Grolsch Herfstbier 0.0%, Kornuit 0.0% en Peroni Libera 0.0%. Met deze introducties speelt Grolsch in op de verder groeiende populariteit van alcoholvrije bieren in Nederland én stimuleert ze verantwoord alcoholgebruik.

Instructie Verantwoord Alcohol schenken
Grolsch introduceerde een face-to-face Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen. In de training - die goed past binnen het Nationaal Preventieakkoord - leren deelnemers hoe ze om kunnen gaan met (lastige) situaties rondom verantwoord alcohol schenken.

 

Dossiers
Lees ook
Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Bierbrouwerij Hertog Jan presenteert een nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt. Het bier van de vierde editie van de Grand Prestige heeft negen maanden gerijpt in houten vaten van vier Schotse distilleerderijen, elk met een heel eigen karakter.

Sjors van Drie nieuwe Marketing Lead AB InBev

Sjors van Drie nieuwe Marketing Lead AB InBev

Sinds 1 mei 2020 geeft Sjors van Drie leiding aan het het marketingteam van Bierbrouwerij AB InBev. Hij treedt toe tot het Managementteam van de brouwer in Nederland, onder leiding van Nicolas Bartholomeeusen. Sjors van Drie werkt sinds 2016 als (senior) brand manager bij de brouwer en was onder meer verantwoordelijk voor de merken Bud, Hertog Jan en...

Grolsch vervangt aardgas door warmte uit biomassa

Grolsch vervangt aardgas door warmte uit biomassa

Bierbrouwer Grolsch gaat zijn aardgasgebruik met 72% terugschroeven door die te vervangen door warmte uit biomassa. Daarmee zegt het bedrijf vanaf 2022 jaarlijks zo’n 5500 ton minder CO2 uit te stoten. De warmte wordt gebruikt in het productieproces en voor de verwarming van de gebouwen. Grolsch sluit zijn gebouwen en productieruimten aan op...