Heineken neemt Texelse Bierbrouwerij over

Texelse bierbrouwerij_foto persbericht

Foto: Texelse Bierbrouwerij

Heineken Nederland heeft de Texelse Bierbrouwerij overgenomen. De Texelse bierbrouwer verwacht door de overname verder te kunnen groeien. Heineken zal de bieren van de Texelse brouwerij nog beter beschikbaar maken. Over de overname zijn geen financiële details bekend gemaakt.

“Samen met Heineken gaan we de grenzen van ons succes verleggen”, zegt algemeen directeur Cor Honkoop van de Texelse Bierbrouwerij. “Om in de toekomst aan die sterk groeiende consumentenbehoefte te kunnen voldoen en om de Texelse Bierbrouwerij verder te professionaliseren is Heineken voor ons de ideale strategische partner." Hans Böhm, CEO van Heineken in Nederland noemt de de komst van de Texelse Bierbrouwerij "een welkome uitbreiding in het groeiende speciaalbiersegment." 

Texels Bier

De Texelse Bierbrouwerij startte twintig jaar geleden. Met zo’n tachtig medewerkers brouwt en verkoopt de brouwerij dertien speciaalbieren, waaronder het bekroonde Texels Skuumkoppe. Het bedrijf blijft autonoom en gevestigd op Texel. Honkoop. “We blijven het vanuit hier met dezelfde groep mensen doen, daar verandert niets aan. Ook blijven we zelfstandig alle groothandel- en retailklanten bedienen. Natuurlijk gaan we met Heineken wel nauwer samen optrekken om de horecamarkt beter te bedienen. Daarnaast gaan we samen kijken naar een duurzame oplossing om de brouwcapaciteit te vergroten want de Texelse Bierbrouwerij zit inmiddels aan de randen van wat ze aankan. We groeien simpelweg uit onze jas”.  

Speciaalbier

Heineken was al langer gecharmeerd van de Texelse Bierbrouwerij. Allereerst vanwege de unieke propositie die de brouwerij heeft. Skuumkoppe is een tarwebier, een domein waar Heineken relatief klein vertegenwoordigd is. Ook de andere twaalf toegankelijke speciaalbieren hebben een unieke signatuur.  Daarnaast heeft het een merk een enorm groeipotentieel. 

Bron: Texelse Bierbrouwerij

 

Dossiers
Lees ook
James Thompson nieuwe Chief Commercial Officer Heineken

James Thompson nieuwe Chief Commercial Officer Heineken

De Brit James Thompson wordt de nieuwe Chief Commercial Officer bij Heineken. Hij volgt Jan Derck van Karnebeek op die na 27 jaar heeft besloten om Heineken te verlaten.

Bierverkoop daalt door sluiting van horeca

Bierverkoop daalt door sluiting van horeca

Vanwege de coronamaatregelen moest de horeca halverwege de maand oktober de deuren sluiten. Dit had een groot effect op de verkoop van bier. De bierverkoop daalde in oktober met 26,7 procent. De afname in de horeca was 85,2 procent lager en de thuisconsumptie groeide met 0,7 procent.

Royal Swinkels Family Brewers verduurzaamt brouwerij in Lieshout

Royal Swinkels Family Brewers verduurzaamt brouwerij in Lieshout

Royal Swinkels Family Brewers heeft de brouwerij, de bottelarij en de mouterij in Lieshout verder verduurzaamd. Door de installatie van een warmwaterbuffer realiseert de brouwerij een energiebesparing van ruim 15 procent, gelijk aan 4 miljoen m3 aardgas per jaar.