Hersenen merken geen verschil tussen bier met of zonder alcohol

Alcoholvrij bier Uit onderzoek van Wageningen University & Research blijkt dat de hersenen geen verschil tussen bier met of zonder alcohol merken. Als bierdrinkers denken dat ze alcoholhoudend bier drinken dan is het beloningseffect in de hersenen even groot als ze - zonder dit te weten - alcoholvrij bier consumeren. Deze resultaten suggereren dat alcoholvrij bier een prima alternatief kan bieden voor alcoholhoudend bier. Het onderzoek verscheen deze maand in het wetenschappelijke tijdschrift Chemical Senses.

Alcoholvrij bier

De afgelopen jaren komen er steeds meer alcoholvrije varianten in het bierschap te liggen. Toch geven consumenten vaak de voorkeur aan alcoholhoudend bier. Het onderzoek van de Canadese onderzoekers Wigmore en Hinson laat zien dat consumenten meer van een drank drinken als ze denken dat deze alcohol bevat – ongeacht de hoeveelheid alcohol die er daadwerkelijk in zit. Maar in het onlangs afgesloten Nationaal Preventieakkoord is afgesproken dat de alcoholconsumptie verder naar beneden moet.

Onderzoek Wageningen

De Wageningse onderzoekers bekeken wat er nu precies in de hersenen gebeurt bij het drinken van alcoholhoudend versus alcoholvrij bier. “Van alcohol is bekend dat het effect heeft op de beloningsgebieden in de hersenen. Wij wilden weten of alleen de smaak van bier hetzelfde kan doen”, aldus dr. Paul Smeets.

Bij het onderzoek waren 21 mannen tussen 18 en 35 jaar die regelmatig bier drinken betrokken. De onderzoekers toonden hen de woorden 'bier' of 'controle ', terwijl ze in een MRI-scanner lagen. Daarna kregen de mannen van de onderzoekers een slok bier of koolzuurhoudend water te drinken. De deelnemers wisten niet dat ze soms bier zonder alcohol voorgeschoteld kregen. De MRI-scanner legde de reactie van de beloningsgebieden in hun hersenen vast.

Smaak belangrijkst

De onderzoekers zagen geen verschil in de reactie van de beloningsgebieden tijdens het proeven van bier met of zonder alcohol. “Dit suggereert dat de smaak van het bier, en niet de aanwezigheid van alcohol, de consumptie-ervaring bepaalt”, zegt Smeets. “Dat kan betekenen dat consumenten evenveel voldoening krijgen van het drinken van een alcoholvrij of alcohol-arm bier, mits de smaak dicht genoeg bij die van bier met alcohol ligt. Voor vermindering van de alcohol inname zou dat gunstig kunnen zijn. Dit moet dan nog wel onderzocht worden in een setting waarin mensen wel weten welk soort bier ze drinken”.

Dossiers
Lees ook
Bavaria start campagne 'Zo. Als pils'

Bavaria start campagne 'Zo. Als pils'

Brouwerij Bavaria, onderdeel van Swinkels Family Brewers, is gestart met de campagne ‘Zo. Als pils’. Deze campagne is gericht op de nieuwe Bavaria 0.0%. Het doel is dat consumenten het nieuwe 0.0% bier gaan proeven.

Brouwerij Maximus introduceert Imperial Matcha Porter

Brouwerij Maximus introduceert Imperial Matcha Porter

Maximus Brouwerij uit Utrecht lanceert een nieuw bier uit hun Circus Maximus serie: Space Cowboy Imperial Matcha Porter (9,5%). Dit stevige bier op blik is een vervolg op een eerdere ‘Sencha Porter’ samenwerking met Gigantic Brewing Co. uit Portland en mede geïnspireerd door de groene KitKats met matchasmaak uit Japan. Het is een volle en zoetige imperial...

Nieuwe escapegame voor thuis: Het Bier Mysterie

Nieuwe escapegame voor thuis: Het Bier Mysterie

Spelmaker Unlock the Bottle brengt een escapegame in bierthema uit, met als nam 'Het Bier Mysterie'. Ook met Kerst en Oud & Nieuw zullen we vooral thuis moeten blijven volgens de coronaregels. Dat geeft echter ook de mogelijkheid om allerlei spellen te spelen om deze grijze tijd te doorbreken. In dit spel voor 2-4 personen ga je als (hulp)archeoloog...