Hersenen merken geen verschil tussen bier met of zonder alcohol

Alcoholvrij bier Uit onderzoek van Wageningen University & Research blijkt dat de hersenen geen verschil tussen bier met of zonder alcohol merken. Als bierdrinkers denken dat ze alcoholhoudend bier drinken dan is het beloningseffect in de hersenen even groot als ze - zonder dit te weten - alcoholvrij bier consumeren. Deze resultaten suggereren dat alcoholvrij bier een prima alternatief kan bieden voor alcoholhoudend bier. Het onderzoek verscheen deze maand in het wetenschappelijke tijdschrift Chemical Senses.

Alcoholvrij bier

De afgelopen jaren komen er steeds meer alcoholvrije varianten in het bierschap te liggen. Toch geven consumenten vaak de voorkeur aan alcoholhoudend bier. Het onderzoek van de Canadese onderzoekers Wigmore en Hinson laat zien dat consumenten meer van een drank drinken als ze denken dat deze alcohol bevat – ongeacht de hoeveelheid alcohol die er daadwerkelijk in zit. Maar in het onlangs afgesloten Nationaal Preventieakkoord is afgesproken dat de alcoholconsumptie verder naar beneden moet.

Onderzoek Wageningen

De Wageningse onderzoekers bekeken wat er nu precies in de hersenen gebeurt bij het drinken van alcoholhoudend versus alcoholvrij bier. “Van alcohol is bekend dat het effect heeft op de beloningsgebieden in de hersenen. Wij wilden weten of alleen de smaak van bier hetzelfde kan doen”, aldus dr. Paul Smeets.

Bij het onderzoek waren 21 mannen tussen 18 en 35 jaar die regelmatig bier drinken betrokken. De onderzoekers toonden hen de woorden 'bier' of 'controle ', terwijl ze in een MRI-scanner lagen. Daarna kregen de mannen van de onderzoekers een slok bier of koolzuurhoudend water te drinken. De deelnemers wisten niet dat ze soms bier zonder alcohol voorgeschoteld kregen. De MRI-scanner legde de reactie van de beloningsgebieden in hun hersenen vast.

Smaak belangrijkst

De onderzoekers zagen geen verschil in de reactie van de beloningsgebieden tijdens het proeven van bier met of zonder alcohol. “Dit suggereert dat de smaak van het bier, en niet de aanwezigheid van alcohol, de consumptie-ervaring bepaalt”, zegt Smeets. “Dat kan betekenen dat consumenten evenveel voldoening krijgen van het drinken van een alcoholvrij of alcohol-arm bier, mits de smaak dicht genoeg bij die van bier met alcohol ligt. Voor vermindering van de alcohol inname zou dat gunstig kunnen zijn. Dit moet dan nog wel onderzocht worden in een setting waarin mensen wel weten welk soort bier ze drinken”.

Dossiers
Lees ook
MijnKroegie.nl roept 23 mei uit tot Dag van de barman/barvrouw

MijnKroegie.nl roept 23 mei uit tot Dag van de barman/barvrouw

Mijn Kroegie.nl heeft 23 mei uitgeroepen tot de Dag van de barman en barvrouw. Nikki Hagg, de man achter deze website waar klanten door een bierpakket te kopen hun favoriete kroeg kunnen steunen, hoopt dat mensen die dag toasten op het thuiszittende horecapersoneel.

Royal Swinkels Family Brewers verwacht moeilijk jaar door coronacrisis

Royal Swinkels Family Brewers verwacht moeilijk jaar door coronacrisis

2019 was voor Royal Swinkels Family Brewers Holding een goed jaar met het ontvangen van het predicaat Koninklijk, het 300-jarig bestaan van brouwerij Bavaria, een nieuwe CEO, verschillende strategische overnames en nieuwe stappen in de duurzaamheidsambitie. Voor 2020 is de brouwerij minder optimistisch.

Steun je stamkroeg met MijnKroegie.nl

Steun je stamkroeg met MijnKroegie.nl

Vanwege de coronacrisis is de horeca voorlopig gesloten. Maar gasten kunnen toch hun stamkroeg steunen door thuis een lekker biertje te drinken. Op MijnKroegie.nl kunnen ze een bierpakket bestellen, waarmee ze 15 euro aan hun favoriete café doneren. Ondernemers kunnen hun zaak gratis aanmelden op de website. MijnKroegie.nl is een initiatief van bierleverancier...