Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt 2020

Bierbrouwerij Hertog Jan presenteert zaterdag 12 september de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt. Het bier van de vierde editie van de Grand Prestige heeft negen maanden gerijpt in houten vaten van vier Schotse distilleerderijen, elk met een heel eigen karakter. 

De vaten waarin de Grand Prestige heeft gerijpt, komen uit vier whiskystreken: de Highlands, de Lowlands, Speyside en Islay. De vier verschillende bieren kregen daardoor elk een andere smaak. Van robuust en krachtig uit de Highlands tot zacht en subtiel uit de Schotse Lowlands, en van de fruitige aroma’s uit Speyside tot de kenmerkende, rokerige whiskysmaak van het turfeiland Islay.

Whiskyvaten

"Als wij de vaten binnenkrijgen, lijken ze leeg. Maar in het hout zit dan nog zeker tien liter van de drank", legt meesterbrouwer Gerard van den Broek van Hertog Jan uit. "Wij vullen de vaten met onze Grand Prestige om deze te verrijken met de smaak van het distillaat die in het vat heeft gezeten, en met de smaak van het vat zelf. Dat natuurlijke proces begint traditiegetrouw in het voorjaar, als de temperatuur stijgt en het bier de kans krijgt om alle aroma’s die in het hout liggen opgeslagen aan te spreken. Het mooie is dat je de smaken kan linken aan de regio’s."

Hertog Jan’s meesterbrouwer Gerard van den Broek ondernam de reis naar Schotland om de vier whiskyregio’s en hun smaken beter te leren kennen. "Ik was verbijsterd door het rijke smaakpalet", zegt hij over de whisky die op het eiland Islay wordt gestookt. "Ziltig, als jodium, met gerookte turf en een zweempje verbrand rubber. Je proeft het eiland, de elementen. En dan die mooie lange afdronk! You either hate it, or you have a friend for life."
 
 
Dossiers
Lees ook
Nieuwe brouwinstallatie voor Bavaria 0.0%

Nieuwe brouwinstallatie voor Bavaria 0.0%

Brouwerij Bavaria heeft een nieuwe 0.0% brouwinstallatie voor alcoholvrij en alcoholarm bier. Met deze brouwinstallatie, genaamd Fenix, gaat Bavaria een nieuw alcoholvrij bier brouwen dat volgens de brouwer vergelijkbaar is met alcoholhoudend pils.

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener Bierbrouwerij BV won 25 november de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2020. "Gulpener Bierbrouwerij staat voor duurzaamheid, ambitie en eerlijkheid en maakt deze visie waar door klimaatneutraal bier te produceren binnen hun familiebedrijf”, aldus de jury van de Koning Willem I Prijs.

James Thompson nieuwe Chief Commercial Officer Heineken

James Thompson nieuwe Chief Commercial Officer Heineken

De Brit James Thompson wordt de nieuwe Chief Commercial Officer bij Heineken. Hij volgt Jan Derck van Karnebeek op die na 27 jaar heeft besloten om Heineken te verlaten.