Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt 2020

Bierbrouwerij Hertog Jan presenteert zaterdag 12 september de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt. Het bier van de vierde editie van de Grand Prestige heeft negen maanden gerijpt in houten vaten van vier Schotse distilleerderijen, elk met een heel eigen karakter. 

De vaten waarin de Grand Prestige heeft gerijpt, komen uit vier whiskystreken: de Highlands, de Lowlands, Speyside en Islay. De vier verschillende bieren kregen daardoor elk een andere smaak. Van robuust en krachtig uit de Highlands tot zacht en subtiel uit de Schotse Lowlands, en van de fruitige aroma’s uit Speyside tot de kenmerkende, rokerige whiskysmaak van het turfeiland Islay.

Whiskyvaten

"Als wij de vaten binnenkrijgen, lijken ze leeg. Maar in het hout zit dan nog zeker tien liter van de drank", legt meesterbrouwer Gerard van den Broek van Hertog Jan uit. "Wij vullen de vaten met onze Grand Prestige om deze te verrijken met de smaak van het distillaat die in het vat heeft gezeten, en met de smaak van het vat zelf. Dat natuurlijke proces begint traditiegetrouw in het voorjaar, als de temperatuur stijgt en het bier de kans krijgt om alle aroma’s die in het hout liggen opgeslagen aan te spreken. Het mooie is dat je de smaken kan linken aan de regio’s."

Hertog Jan’s meesterbrouwer Gerard van den Broek ondernam de reis naar Schotland om de vier whiskyregio’s en hun smaken beter te leren kennen. "Ik was verbijsterd door het rijke smaakpalet", zegt hij over de whisky die op het eiland Islay wordt gestookt. "Ziltig, als jodium, met gerookte turf en een zweempje verbrand rubber. Je proeft het eiland, de elementen. En dan die mooie lange afdronk! You either hate it, or you have a friend for life."
 
 
Dossiers
Lees ook
Bavaria lanceert jaarlijkse special edition Herfstbok

Bavaria lanceert jaarlijkse special edition Herfstbok

Vanaf deze herfst introduceert Bavaria ieder jaar een nieuwe Special Edition Herfstbok. De Brabantse brouwer laat zich hiervoor inspireren door de uniekheid van iedere oogst,. De Herfstbok 2020 heeft havermout als aanvulling op de vijf standaard soorten mout. Het resultaat is een toegankelijk seizoensbier, met een subtiele hint van havermout en een...

Nieuwe landelijke tv-campagne bierbrouwers

Nieuwe landelijke tv-campagne bierbrouwers

De Nederlandse Brouwers lanceren de nieuwe landelijke tv-campagne Gouden Momenten om de horeca te steunen. Hiermee willen de brouwers consumenten laten zien dat je ook met inachtneming van alle geldende maatregelen, 'gouden momenten' in de horeca kunt ervaren. Ze roepen consumenten op hun ‘gouden moment’ te delen op sociale media met #goudenmomenten.

Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

De coronacrisis zorgde de afgelopen maanden voor een daling van de bierverkoop van de grote brouwerijen AB InBev en Heineken. In veel landen sloot de horeca vanwege het coronavirus de deuren, wat een negatief effect had op de verkoop van bier. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van beide brouwerijen.