Passie, Emotie en Liefde voor de klant - Richard Lopes-Slot

passie, emotie en liefde voor de klant_boek cover

Een robot kan geen passie, emotie of liefde aan de klant tonen. Nóg niet, tenminste. Maar experimenten met sociale robots verlopen steeds succesvoller. Hoe lang duurt het nog voordat winkelmedewerkers en adviseurs vervangbaar zijn? Dat ligt er maar net aan hoeveel passie, emotie en liefde je voor de klant aan de dag legt, aldus ondernemer, trainer en coach Richard Lopes-Slot.

Met zijn boek 'Passie, Emotie en Liefde voor de klant' heeft Richard Lopes-Slot een handboek voor excellente klantbediening afgeleverd, geschikt voor iedereen – in loondienst of zelfstandig – die zijn klant uitmuntend wil bedienen. Adviseurs en winkelmedewerkers zijn een cruciale schakel in vrijwel ieder aankoopproces. Of er nu bankzaken, vakanties of broodjes moeten worden verkocht: zonder liefde, passie en emotie van de adviseur of verkoper wordt de klant niet echt blij, en zeker geen vaste klant of ambassadeur.

Lopes-Slot gaat in zijn boek uit van een ‘cloud’, die door een adviseur met zo veel mogelijk regendruppels wordt gevuld. Voorbeelden van ‘regendruppels’ zijn kennis, competenties en vaardigheden, positieve karaktereigenschappen, voldoende luisteren, samenvatten, empathie, nieuwsgierigheid en resultaatgerichtheid. Een gevulde cloud leidt uiteindelijk vaak binnen zeven minuten tot een perfecte tornado: geen tornado die chaos achterlaat, maar eentje die structuur geeft en een klantbeleving van 9+. Een tornado die het hart van de klant bereikt, doordat de verkoper die de storm veroorzaakt, gericht is op zijn gevoel. Daarvan profiteert volgens de auteur niet alleen de klant, maar ook de adviseur zelf. Een excellente verkoper heeft immers meer plezier in zijn of haar werk, trekt leukere klanten, behaalt meer omzet en ervaart bovenal meer voldoening.

Belangrijk onderdeel van de excellente klantbeleving is het zogenaamde ‘turbogesprek’. Dit bestaat uit het begroeten van de klant, inventariseren van wensen en verlangens, adviseren/verkopen, contracteren en afsluiten. En dat alles binnen zeven minuten. Van groot belang tijdens het inventariseren is dat de klant meer aan het woord is dan de verkoper. Hoe minder de klant wordt gehoord, hoe langer het duurt om hem te helpen en hoe minder klanten er dus op een dag passeren. Het loont dus de moeite om met liefde, passie en emotie te luisteren.

Passie, Emotie en Liefde voor de klant van Richard Lopes-Slot is verkrijgbaar bij Boek-plus.nl, de online boekhandel die meer dan 70.000 titels binnen 24 uur kan leveren, zonder verzendkosten.

Titel: Passie, Emotie en Liefde voor de klant | ISBN: 9789082853506 | Prijs: 19,95

Dossiers
Lees ook
Vergroot eigenaarschap

Vergroot eigenaarschap

Als je wilt dat je medewerkers meer eigenaarschap tonen, moet je ze allereerst richting en motivatie geven. Je moet weten waar je naartoe wilt met jouw team, afdeling of bedrijf. In de drie fasen – ‘Ja, ik wil’, ‘Ja, ik kan’ en ‘Ja, ik mag’ – ga je je medewerkers klaarstomen om echt eigenaarschap te tonen. Vergroot...

Boek ‘Welke wijn waarbij’ van Hubrecht Duijker bestaat 20 jaar

Boek ‘Welke wijn waarbij’ van Hubrecht Duijker bestaat 20 jaar

Het boek 'Welke wijn waarbij' van Hubrecht Duijker bestaat 20 jaar. De wijngids voor het combineren van wijnen en gerechten is al 20 jaar onafgebroken in druk. Onlangs verscheen de herziene uitgave.

Burp - the other wine book

Burp - the other wine book

Onlangs verscheen Burp - the other wine book. Dit Engelstalige boek is niet gericht op de verschillen tussen wijnstreken, druivenrassen, topproducenten of uitzonderlijk terroir, maar op de mooie etiketten. Burp - the other wine book is gericht op het design van en de bijzondere verhalen achter de labels.