Hooghoudt start een nieuw jenevertijdperk

Raw Genever Hooghoudt

 

De Groningse distilleerderij Hooghoudt heeft een nieuwe identiteit. Daarnaast presenteert het 131-jaar oude familiebedrijf twee nieuwe producten: RAW Genever en Aged Genever 5 years. Volgens Hooghoudt is het de start van "een nieuw jenevertijdperk: op het graan na, is alles anders".

De nieuwe visuele identiteit werd ontwikkeld in samenwerking met Londens designbureau Michael Nash. Volgens het bedrijf reflecteert het nieuwe hedendaagse design 'de aangescherpte focus op de moderne consument, zonder Hooghoudt’s erfgoed en unieke relatie met Nederland te verloochenen'. De vnieuwe identiteit is zichtbaar in zowel de tone-of-voice, social media content als alle POS materialen.

Nieuwe producten

Na twee jaar van experimenteren brengt Hooghoudt twee nieuwe producten op de markt: RAW Genever en Aged Genever 5 years. Hiermee wil het bedrijf inspelen op de groeiende vraag van de markt voor 'the next big thing in het post-gin tijdperk'.

Beide producten zijn niet vanuit bestaande categorieën gecreëerd maar op basis van de smaakprofielen van de consument. RAW Genever is de eerste jenever op basis van 100% moutwijn die puur gedronken kan worden en ook geschikt is voor een mix met tonic. De Aged Genever 5 years is gerijpt in Oloroso's first-fill sherryvaten. Het resultaat is een gelagerde jenever. 

21e eeuw

"Consumenten zijn veranderd, en het werd tijd dat de jenevercategorie meeveranderde", zegt Arno Donkersloot, algemeen directeur Hooghoudt. "We zijn nu klaar voor de 21e eeuw. Met deze lijn denken we aan de eisen van de moderne consument te voldoen en we zullen nu keihard werken om jenevers verdiende plek aan de bar terug te verdienen.”

"De enige manier om 130 jaar te overleven is door achter je keuzes te blijven staan", zegt Bert Hooghoudt, de vierde generatie aan het roer van het familiebedrijf. "Wij zijn altijd vol overgave blijven zoeken naar nieuwe waarde en betekenis voor Hooghoudt omdat we het ambacht van Hero Jan, Grietje, Ludolf en Syne nog heel lang vanuit Groningen een vervolg willen geven. Mijn vader zei dat we een bedrijf van contrasten zijn. Ik denk dat hij trots geweest zou zijn als hij ons nu aan het werk zou zien.

 

 

 

Dossiers
Lees ook
Rebranding Hooghoudt afgerond

Rebranding Hooghoudt afgerond

Een jaar geleden startte Hooghoudt met de rebranding van de producten. Nu, oktober 2020 is dit project afgerond. Alle producten van het Groningse jenevermerk zijn voorzien van de vernieuwde huisstijl en het vernieuwde logo. Daarnaast werkte Hooghoudt hard aan de uitrol van een nieuwe generatie producten.

Distilleerderij Hooghoudt brengt hard seltzer op de markt

Distilleerderij Hooghoudt brengt hard seltzer op de markt

Ook Hooghoudt springt in op de hard seltzer-trend. De jenever producent brengt onder het eigen merk een hard seltzer op de markt. Dit betekent dat de Nederlandse familiedistilleerderij voor het eerst in 132 jaar een nieuwe drankcategorie toevoegt aan hun productlijn.

Lucas Bols lanceert limited edition Bols Corenwyn 10 jaar gerijpte genever

Lucas Bols lanceert limited edition Bols Corenwyn 10 jaar gerijpte genever

Onlangs lanceerde Lucas Bols Bols Corenwyn 10 jaar gerijpte genever. Deze limited edition is tien jaar gerijpt op Franse eikenhouten vaten uit de Limousin streek en persoonlijk geblend door de Lucas Bols Meester Distillateur.  Bols Corenwyn 10 jaar gerijpte genever is volgens de makers een zijdezachte Bols Genever met hints van gedroogd...