Ilja Gort verliest kort geding tegen Dutch Tulip Vodka

30 juli 2018

More than Drinks_Dutch Tulip Vodka_La Tulipe Ilja Gort heeft van de rechter geen gelijk in zijn zaak tegen Dutch Tulip Vodka. Hij vond dat het wodkamerk inbreuk maakte op het beeldmerk van zijn La Tulipe wijnen. De rechter bepaalde 30 juli dat Dutch Tulip Vodka de naam en het logo mag blijven gebruiken. Volgens Chateau De La Garde, het bedrijf van Gort, leken de flessen teveel op elkaar, onder andere door de naam en de afbeelding van de tulp.

Oordeel rechter

De rechter oordeelde dat het etiket van de Dutch Tulip Vodka laat zien dat deze is gemaakt van tulpenbollen. In de branche is het volgens de rechter gebruikelijk om de smaak of grondstof af te beelden op het etiket. Het logo van Clusius Craft Distillers, de maker van de wodka, staat duidelijk op het etiket afgebeeld. Daarnaast moet het gebruik van het woord tulip of tulp voor iedereen beschikbaar blijven. Bovendien is de schrijfwijze tulip duidelijk anders dan La Tulipe.

La Tulipe

Gort is teleurgesteld in het oordeel van de rechter. "Volgens mij heeft de rechter een kistje wodka cadeau gekregen en dat leeggedronken alvorens uitspraak te doen", zei hij tegen nu.nl. "Ik snap er niks van. Een blinde ziet nog dat het dezelfde tulp is. Hij is een beetje scheef, heeft dezelfde kleur en het woord tulip staat groot op de fles." Pogingen om tot een compromis te komen liepen volgens Gort op niets uit. Hij weet nog niet of hij vervolgstappen gaat zetten.

Dutch Tulip Vodka

De advocaat van het tulpenbollenwodkamerk liet in een eerder stadium al weten dat hij de visuele overeenkomst nogal mee vond vallen. Daarnaast richtten beide merken zich op een andere doelgroep. De high-end wodka kost €48 of €295 per fles. De wodka is online verkrijgbaar en wordt geschonken in sterrenrestaurants. De wijn van La Tulipe kost minder dan een tientje in de supermarkt.

Altijd op de hoogte blijven?