Kennisinstituut Bier bestaat tien jaar

bier

Het Kennisinstituut Bier in Wageningen bestaat alweer tien jaar maar heeft nog steeds dezelfde missie: de kennis vergroten over verantwoorde bierconsumptie en het effect hiervan op de gezondheid.

Er wordt bijvoorbeeld vaak gedacht dat je van bier dik wordt en wijn goed is voor het hart. Kennisinstituut Bier probeert de feiten van de fabels te scheiden door wetenschappelijk onderzoek te verrichten. 
Op de vraag wat er veranderd is ten opzichte van tien jaar geleden zegt Ivonne Sleutels van het Kennisinstituut: "Er is veel meer keuze gekomen in biersoorten en daarmee in alcoholpercentage. Je hebt bieren van 0.0 tot 10 procent alcohol. Je merkt ook dat diëtisten nu eerder een laagalcoholisch bier aanraden als iemand hetzelfde volume wil blijven drinken. En er wordt positiever over bier gedacht. Er zijn veel lokale bieren op de markt gekomen, die met lokale ingrediënten gebrouwen zijn. Daardoor zijn mensen zich meer bewust dat bier een natuurproduct is. En dat je niet per se veel hoeft te drinken om te kunnen genieten."

Dossiers
Lees ook
Fiona de Lange start Enjoying Beer Academy

Fiona de Lange start Enjoying Beer Academy

Onze hoofdredacteur Fiona de Lange, bierexpert en brouwtechnoloog, startte begin februari met de Enjoying Beer Academy. Hier worden brouwmodules op hbo- en universitair niveau aangeboden. De eerste modules zijn al beschikbaar maar er wordt momenteel gewerkt aan een HBO-opleiding met als startdatum najaar 2020.

FNV: Heineken doet nieuw bod onder druk van acties

FNV: Heineken doet nieuw bod onder druk van acties

Heineken is gekomen met een nieuw cao-bod. Dat deed de bierbrouwer vóór het aflopen van de door de FNV opgelegde deadline van maandag 14.00 uur. Heineken doet een loonbod voor de komende twee jaar van 3,75 procent per jaar. Jet Grimbergen, bestuurder FNV Industrie: "Dat is een flinke verbetering ten opzichte van het eerste bod van twee procent per jaar."

Enthousiasme van standhouders, bezoekers en sprekers voor MTDI

Enthousiasme van standhouders, bezoekers en sprekers voor MTDI

Roeland Dobbelaer, Commercieel directeur van Alea Publishers en beursmanager van More than Drinks Inspiration 2020! is zeer tevreden over de belangstelling voor het nieuwe event. In een rondschrijven laat hij weten: "De afgelopen weken waren zeer succesvol voor de organisatie van More than Drinks Inspiration! 2020. "