Kwart Nederlanders negatiever over alcohol

rode wijn_Unsplash

Foto: Unsplash

De afgelopen vijf jaar is een kwart van de Nederlanders negatiever gaan denken over het drinken van alcohol. De voornaamste reden is bewustwording van de gezondheidsrisico's. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag over gezondheid en preventie.

Het onderzoek laat een tweedeling zien. Naast de 25 procent die negatiever over alcohol is gaan denken, was bij 23 procent het imago van drinken al negatief. Daar tegenover staat dat vier op de tien zien een drankje vooral als iets positiefs. “Voor hen staat alcohol in de eerste plaats voor ontspanning, genieten en gezelligheid.”

Negatieve kanten alcohol

48 procent van de Nederlanders ziet nu vooral de negatieve kanten van alcohol. Vooral de gezondheidsrisico’s spelen hierbij een rol. “Ze zijn meer gaan nadenken over zaken als overgewicht, schade aan de hersenen, verslaving en een verhoogde kans op kanker”, aldus Een Vandaag. Daarnaast worden agressie, huiselijk geweld en auto-ongelukken veroorzaakt door alcohol genoemd.

Redenen om te stoppen

EenVandaag vroeg in het onderzoek ook of wat de redenen zijn om te minderen of te stoppen. “Vier van de tien (38 procent) zien geen reden om het glas wat vaker te laten staan. Een deel van hen zegt nu al met mate te drinken en ziet geen noodzaak om dat te veranderen.” Drinkers die wel willen minderen noemen als redenen gezondheid (18 procent), als alcohol duurder wordt (11 procent) en als ze minder stress hebben (8 procent).

Tot slot geven veel ondervraagden aan dat ze vinden dat alcohol te prominent aanwezig is in de samenleving. Dit normaliseert het alcoholgebruik. Veel deelnemers zouden willen dat alcohol minder zichtbaar is.

Het onderzoek

De uitslagen over alcohol komen uit een groter onderzoek over gezondheid en preventie. Het onderzoek is gehouden van 5 tot 16 mei 2022. De vragen zijn opgesteld in samenspraak met de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving. Aan het onderzoek deden 34.587 deelnemers aan het EenVandaag Opiniepanel mee.

Bron: EenVandaag

Geen nieuws meer missen van More than Drinks? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief
Dossiers
Meer over
Lees ook
STIVA neemt juridische stappen tegen TikTok-account

STIVA neemt juridische stappen tegen TikTok-account

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) neemt juridische stappen tegen TikTok-account SterkindeKeuken, dat zegt directeur Peter de Wolf tegen onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV). SterkindeKeuken plaatst video’s op TikTok die lijken op alcoholreclame en dat wil de alcoholsector niet.

Alcoholgebruik jongeren moet verder naar beneden

Alcoholgebruik jongeren moet verder naar beneden

Jongeren drinken minder alcohol en beginnen er later mee. Dat is goed nieuws, maar uit onderzoek van Pointer blijkt dat er moet nog meer gebeuren. “Er gaan nog steeds zes kinderen per jaar dood aan alcoholintoxicatie.”

Grijs gebied rondom alcoholreclames op sociale media

Grijs gebied rondom alcoholreclames op sociale media

Ter bescherming van kinderen mag er tussen 6 uur ’s ochtends en 21.00 uur ’s avonds op radio en tv geen alcoholreclame worden uitgezonden. Maar uit onderzoek van Pointer blijkt dat kinderen op sociale media wel alcohol krijgen te zien.