Meer deelnemers voor Dry January

Mocktail

Foto: Pixabay

Het nieuwe jaar is begonnen. Dit betekent ook de start van Dry January, een maand lang niet drinken. De populariteit hiervan neemt toe. Dit jaar schreven 32.000 mensen zich in voor de IkPas-actie, de Nederlandse variant van Dry January. Dat zijn er volgens de NOS 9000 meer dan in 2019. 

Het doel van de IkPas-actie is niet om mensen volledig te laten te stoppen met drinken, maar het creëren van bewustwording van alcoholconsumptie. Door een maand helemaal niet te drinken ervaren mensen pas welke rol alcohol in hun leven speelt. Alleen minderen is hiervoor niet voldoende. Volgens IkPas is 58 procent van de deelnemers na afloop van de maand meer bewust van hun alcoholgebruik en kiest bewuster wanneer en hoeveel ze willen drinken in plaats van uit gewoonte. Daarnaast heeft een maand alcohol drinken ook voordelen voor de gezondheid. Veel deelnemers slapen beter, vallen af en voelen zich mentaal en lichamelijk fitter.

Steeds meer consumenten kiezen niet alleen vanwege Dry January voor een alcoholvrij alternatief. Volgens het Nederlands instituut voor alcoholbeleid (STAP) nam de alcoholconsumptie in pure liters alcohol in 10 jaar tijd met 10 procent af. Deze afname is ook een kans voor de drankenindustrie. De afgelopen jaren groeide het aanbod van alcoholvrij (0%) bier en ook komen er meer alcoholvrije wijnen en 0%-gedestilleerd op de markt. De kwaliteit is verbeterd. Deze alcoholvrije alternatieven benaderen steeds meer de smaak van een echt drankje. ABN Amro verwacht dan ook dat het aantal introducties van alcoholvrije dranken toe gaat nemen.

 

Lees ook
Swinckels’ 0.0% exclusief voor de horeca

Swinckels’ 0.0% exclusief voor de horeca

Swinkels Family Brewers brengt een nieuw alcoholvrij bier Swinckels’ Superior 0.0% Beer exclusief voor de horeca op de markt. De brouwer voegt hiermee een nieuw alcoholvrij bier toe aan haar uitgebreide aanbod aan alcoholarme en alcoholvrije bieren.

Meer niet-alcoholische keuzes op de kaart houden je van de drank

Meer niet-alcoholische keuzes op de kaart houden je van de drank

De beschikbaarheid van niet-alcoholische dranken is een bepalende factor in de drankkeuze van consumenten. Dat schrijft Knack naar aanleiding van Brits onderzoek dat is gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift BMC Public Health.

Consumptie alcoholvrij en speciaalbier blijft groeien

Consumptie alcoholvrij en speciaalbier blijft groeien

Voor het tiende achtereenvolgende jaar laat de consumptie van alcoholvrij en speciaalbier groei zien. Pils blijft de grootste biercategorie en is net zoals de totale markt stabiel ten opzichte van 2018. Consumenten variëren tegenwoordig veel meer in hun bierkeuze. Speciaalbier is in vele smaken verkrijgbaar en in de horeca kiezen consumenten steeds...