Foto: Pixabay

Het nieuwe jaar is begonnen. Dit betekent ook de start van Dry January, een maand lang niet drinken. De populariteit hiervan neemt toe. Dit jaar schreven 32.000 mensen zich in voor de IkPas-actie, de Nederlandse variant van Dry January. Dat zijn er volgens de NOS 9000 meer dan in 2019. 

Het doel van de IkPas-actie is niet om mensen volledig te laten te stoppen met drinken, maar het creëren van bewustwording van alcoholconsumptie. Door een maand helemaal niet te drinken ervaren mensen pas welke rol alcohol in hun leven speelt. Alleen minderen is hiervoor niet voldoende. Volgens IkPas is 58 procent van de deelnemers na afloop van de maand meer bewust van hun alcoholgebruik en kiest bewuster wanneer en hoeveel ze willen drinken in plaats van uit gewoonte. Daarnaast heeft een maand alcohol drinken ook voordelen voor de gezondheid. Veel deelnemers slapen beter, vallen af en voelen zich mentaal en lichamelijk fitter.

Steeds meer consumenten kiezen niet alleen vanwege Dry January voor een alcoholvrij alternatief. Volgens het Nederlands instituut voor alcoholbeleid (STAP) nam de alcoholconsumptie in pure liters alcohol in 10 jaar tijd met 10 procent af. Deze afname is ook een kans voor de drankenindustrie. De afgelopen jaren groeide het aanbod van alcoholvrij (0%) bier en ook komen er meer alcoholvrije wijnen en 0%-gedestilleerd op de markt. De kwaliteit is verbeterd. Deze alcoholvrije alternatieven benaderen steeds meer de smaak van een echt drankje. ABN Amro verwacht dan ook dat het aantal introducties van alcoholvrije dranken toe gaat nemen.

 

Altijd op de hoogte blijven?