Meer niet-alcoholische keuzes op de kaart houden je van de drank

alcohol drinken_pixabay

Foto: Pixabay

De beschikbaarheid van niet-alcoholische dranken is een bepalende factor in de drankkeuze van consumenten. Dat schrijft Knack naar aanleiding van Brits onderzoek dat is gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift BMC Public Health.

Onderzoekers van NIHR Bristol Biomedical Research Center en de universiteiten van Bristol en Cambridge onderzochten de keuze voor (niet-)alcoholische dranken in relatie tot de beschikbaarheid van keuzeopties. In hun onderzoek kregen 800 Britten verschillende menukaarten aangeboden met verschillende verhoudingen niet-alcoholisch versus alcoholisch.

De onderzoekers vergeleken een kaart met 4 alcoholische en 4 niet-alcoholische opties (50/50) met een kaart met meer alcoholisch (75/25) en een kaart met meer niet-alcoholisch (25/75). Bij een kaart met 75% alcoholische opties (6 van de 8 opties), was de kans 46% kleiner dat consumenten voor een niet-alcoholische drank kozen. Een kaart met 75% niet-alcoholische opties (6 van de 8 opties) vergrootte de kans op een niet-alcoholische drankkeuze met 48%.

“Alcoholconsumptie behoort wereldwijd tot de top vijf van risicofactoren voor ziekten”, aldus Anna Blackwell, een van de onderzoekers. “Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het vergroten van de beschikbaarheid van gezondere voedselopties de consumptie ervan kan verhogen en die van minder gezond voedsel kan verlagen.” Het lijkt erop dat deze aanpak ook zou kunnen werken voor alcoholische dranken.

Foodlog

Lees ook
TU Delft ontwikkelt nieuwe techniek om smaak alcoholvrij bier te verbeteren

TU Delft ontwikkelt nieuwe techniek om smaak alcoholvrij bier te verbeteren

Bioprocestechnologe ir. Deborah Gernat heeft een nieuwe zuiveringsmethode ontwikkeld om de smaak van alcoholvrijbier te verbeteren. Op basis van dit onderzoek hoopt zij op 9 april te promoveren aan de TU Delft.

Hooghoudt start campagne Try January

Hooghoudt start campagne Try January

Inhakend op Dry January start Hooghoudt met de campagne Try January. Het Groningse jenevermerk roept mensen op om kennis te maken met het snel groeiende non-alcoholische drank-segment. De hoofdrol is weggelegd voor Hooghoudts Zero Zero 24.

Bavaria start campagne 'Zo. Als pils'

Bavaria start campagne 'Zo. Als pils'

Brouwerij Bavaria, onderdeel van Swinkels Family Brewers, is gestart met de campagne ‘Zo. Als pils’. Deze campagne is gericht op de nieuwe Bavaria 0.0%. Het doel is dat consumenten het nieuwe 0.0% bier gaan proeven.