Meer niet-alcoholische keuzes op de kaart houden je van de drank

alcohol drinken_pixabay

Foto: Pixabay

De beschikbaarheid van niet-alcoholische dranken is een bepalende factor in de drankkeuze van consumenten. Dat schrijft Knack naar aanleiding van Brits onderzoek dat is gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift BMC Public Health.

Onderzoekers van NIHR Bristol Biomedical Research Center en de universiteiten van Bristol en Cambridge onderzochten de keuze voor (niet-)alcoholische dranken in relatie tot de beschikbaarheid van keuzeopties. In hun onderzoek kregen 800 Britten verschillende menukaarten aangeboden met verschillende verhoudingen niet-alcoholisch versus alcoholisch.

De onderzoekers vergeleken een kaart met 4 alcoholische en 4 niet-alcoholische opties (50/50) met een kaart met meer alcoholisch (75/25) en een kaart met meer niet-alcoholisch (25/75). Bij een kaart met 75% alcoholische opties (6 van de 8 opties), was de kans 46% kleiner dat consumenten voor een niet-alcoholische drank kozen. Een kaart met 75% niet-alcoholische opties (6 van de 8 opties) vergrootte de kans op een niet-alcoholische drankkeuze met 48%.

“Alcoholconsumptie behoort wereldwijd tot de top vijf van risicofactoren voor ziekten”, aldus Anna Blackwell, een van de onderzoekers. “Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het vergroten van de beschikbaarheid van gezondere voedselopties de consumptie ervan kan verhogen en die van minder gezond voedsel kan verlagen.” Het lijkt erop dat deze aanpak ook zou kunnen werken voor alcoholische dranken.

Foodlog

Lees ook
Swinckels’ 0.0% exclusief voor de horeca

Swinckels’ 0.0% exclusief voor de horeca

Swinkels Family Brewers brengt een nieuw alcoholvrij bier Swinckels’ Superior 0.0% Beer exclusief voor de horeca op de markt. De brouwer voegt hiermee een nieuw alcoholvrij bier toe aan haar uitgebreide aanbod aan alcoholarme en alcoholvrije bieren.

Consument drinkt liever bier met alcohol tijdens de coronacrisis

Consument drinkt liever bier met alcohol tijdens de coronacrisis

Vanwege de coronacrisis drinken consumenten liever bier met alcohol, dan alcoholvrij bier. Dit concludeert Bierista.nl op basis van marktcijfers en eigen onderzoek onder ruim vijfduizend bierliefhebbers. “Mensen zitten meer thuis, rijden minder auto en in deze bijzondere tijden is de behoefte aan ontspannen ‘geniet-momentje’ een stuk groter”, verklaart...

Consumptie alcoholvrij en speciaalbier blijft groeien

Consumptie alcoholvrij en speciaalbier blijft groeien

Voor het tiende achtereenvolgende jaar laat de consumptie van alcoholvrij en speciaalbier groei zien. Pils blijft de grootste biercategorie en is net zoals de totale markt stabiel ten opzichte van 2018. Consumenten variëren tegenwoordig veel meer in hun bierkeuze. Speciaalbier is in vele smaken verkrijgbaar en in de horeca kiezen consumenten steeds...