Meer omzet dankzij visual merchandising

22 december 2020 Bianca Roemaat
Visual merchandiser Peter de Bie: “De retail zit in mijn bloed.” (foto: Studio NRG Blue)

Hoe verleid je klanten om bepaalde producten te kopen? Heeft het zin om aandacht te besteden aan je productpresentatie? Deze vragen zijn gesneden koek voor Peter de Bie van Studio NRG Blue in Amsterdam. Hij ondersteunt en adviseert zijn klanten bij visual merchandising. Dat werpt zijn vruchten af: klanten behalen een omzetgroei van 30 procent.

Wat is visual merchandising?

“Visual merchandising wordt veel toegepast in de mode- en woonbranche, maar het is meer dan een sfeerbepaler. Het is onderdeel van de totale winkelbeleving: het is de wijze waarop je jouw assortiment presenteert en zo de (bij)verkoop stimuleert. Het product moet daarbij leidend zijn: de klant moet meteen zien wat je verkoopt. Het creëren van sfeer doe je zoveel mogelijk met je producten, decoratie is ondergeschikt.”

Geef eens een voorbeeld.

“Je kunt guirlandes gebruiken om een kerstsfeer te creëren maar, maak er geen kerstwinkel van. Bij visual merchandising benadruk je bepaalde punten in je zaak om te bereiken dat de klant bij jou naar binnengaat. Daarom moet je laten zien wat jouw winkel interessant maakt. De meeste ijssalons verkopen dezelfde smaken. Vertel daarom wat er in je ijs zit en waarom jij bijvoorbeeld biologisch ijs hebt. Gebruik in de inrichting natuurlijke materialen en zorg dat je productfoto’s in en rond de zaak er zo smakelijk uitzien, dat ik trek krijg.”

Meer weten over Visual Merchandising? Lees dan het complete artikel op Vlees+, Bakkers in bedrijf en Vismagazine of in de bladen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af!

Dit artikel verscheen eerder op: Vismagazine

Altijd op de hoogte blijven?