Moët Hennessy Nederland verwacht in 2021 stijgende champagneverkopen

23 april 2021 Redactie BeverageNL

2021 wordt ondanks COVID een van de champagne jaren ooit. Dat voorspelt Bob Bron, de directeur van Moët Hennessy Nederland, tijdens de lancering van de nieuwe podcastserie 'Waar komen bubbels vandaan' over de wereld van de champagne.

"Toen de corona-crisis vorig jaar uitbrak, daalde de verkoop van champagne aanvankelijk fors", zegt Bob Bron, directeur van Moët Hennessy Nederland. "Dit kwam met name door het wegvallen van de nachtclubs en cruiseschepen. Het zorgde in 2020 wereldwijd voor volumeverlies van 18 procent, ten opzichte van 2019. Dit was overigens wel veel lager was dan aanvankelijk gedacht, want er was rekening gehouden met een daling van 30 procent." Met name het sluiten van de nachthoreca hakte er zwaar in. Toen de crisis langer duurde, zagen we de champagneverkoop via de retail juist flink stijgen. Vorig jaar werd er via slijters en online kanalen 21 procent meer verkocht, vergeleken met het jaar daarvoor. De verwachting is dat dit jaar deze champagneverkoop nog verder stijgt, zeker nu de horeca weer opengaat en mensen komende maanden in Nederland blijven."

Luxe eten & drinken

"De gemiddelde Nederlander spaart meer, omdat hij niet op vakantie of uit eten kan gaan. Mensen geven nu veel meer uit aan luxe eten en drinken thuis. Een kwalitatief stuk vlees van de keurslager en een mooie fles wijn of champagne. In Nederland was champagne afgelopen jaren al gepopulariseerd, maar COVID heeft dit enorm versneld. We drinken champagne al lang niet meer alleen bij een nieuwe baan of een nieuw huis, maar ook op een zonnige dinsdagmiddag in de tuin, aan het begin van een diner of om te genieten van het leven."

Meer verkoop

Dat een crisis leidt tot stijging van de champagneverkoop is niet nieuw. "Afgelopen 40 jaar zien we dat champagne na elke crisis sterker uit de strijd is gekomen. Bijvoorbeeld de kredietcrisis van 2009 zorgde voor een volumedaling van maar liefst 35 procent, in vergelijking met het jaar daarvoor. Maar na twee jaar lagen de verkoopcijfers hoger dan toen we de crisis in gingen. We zien nu al dat de verkoopcijfers van deze maand verdubbeld zijn ten opzichte van vorig jaar april. Onze verwachting is dat dit jaar één van de beste champagnejaren ooit wordt."

Voorraad

Een tekort aan champagne dreigt niet direct, omdat er nu nog voldoende voorraad in de kelders ligt. Vanwege de minimale rijpingsperiode loopt champagne altijd een paar jaar achter de feiten aan. Hoe de situatie over drie jaar is, durft Bron nog niet te voorspellen. "Vanwege corona kon er namelijk twee maanden lang niet geproduceerd worden, iets wat moeilijk in te lopen is. Bovendien is de hoeveelheid druiven die mocht worden geoogst afgelopen jaar aan banden gelegd vanwege de wereldwijde crisis. Er mocht vorig jaar slechts 8.000 kilo druiven per hectare worden geplukt, iets meer dan de helft van de opbrengst van 2018. Ook is dit jaar voor de champagne slecht begonnen, vanwege enorme nachtvorst die 20 procent van het areaal heeft aangetast. We weten niet wat we dit jaar, tot de oogst in augustus/september, nog kunnen verwachten. Verschillende factoren als de economie, de voorraad en het klimaat hebben invloed op de beschikbare hoeveelheid en de uiteindelijke prijs van champagne."

Champagne-podcast

Deze zaken komen allemaal aan bod in de podcastserie 'Waar komen bubbels vandaan'. Champagne-liefhebber en journalist Liesbeth Rasker en kenner Bob Bron duiken voor deze podcast in de wereld van champagne. Aan de hand van gesprekken kunnen beginnende en gevorderde champagnedrinkers leren hoe deze prestigedrank wordt gemaakt en wordt gedronken. De podcast is te beluisteren via onder meer Spotify. Het is een initiatief van het nieuwe champagneplatform Press for Champagne, waarin verschillende champagnemerken hun krachten bundelen.

Altijd op de hoogte blijven?