Nederland maakt kennis met grote variëteit van Nederlands Bier

Afsluiting Week van het Nederland Bier_foto Nanning Barendsz

Foto: Week van het Nederlandse Bier/Nanning Barendsz

De Week van het Nederlandse Bier zit er weer op. Tijdens deze week stond het Nederlandse bier centraal. De achtste editie stond in het teken van proeven en ontdekken. Bezoekers deden kennis op tijdens de tientallen masterclasses, workshops, brouwdemo's en presentaties. Daarnaast waren er activiteiten als proeverijen, biermenu’s, biervaarten, bierwandeltochten en bierfestivals. 

Dyann van Alderen, voorzitter van de Week van het Nederlandse Bier: “De diversiteit van Nederlands bier is de afgelopen tien dagen ten volle uitgelicht. De bierdrinker heeft de afgelopen Week kennis mogen maken met een veelheid aan biertypes en variëteit aan smaken. De Nederlandse biersector heeft zich bewezen. De landelijke Pubquiz was wederom een groot succes. Ook hebben diverse restaurants samengewerkt met de plaatselijk slijter, om een unieke combinatie te maken tussen bier en food. Zo zijn er bierwandelingen en speurtochten georganiseerd. Tot slot hebben een flink aantal bierliefhebbers hun favoriete brouwerij bezocht afgelopen weekend tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen. Kortom in de Week was het bier wat de klok sloeg. We kijken nu al uit naar de negende editie!”

De week ging van start met het Nederlands Bierproeffestival in Den Haag (16 t/m 18 mei). Hier werd ook de Mitra Award voor het ‘Beste Bier van Nederland 2019’ uitgereikt aan La Trappe tripel van Bierbrouwerij de Koningshoeven. 

Een ander onderdeel van de Week van het Nederlandse Bier was de Megacollab. 42 brouwerijen brouwden in duo’s 21 verschillende en gloednieuwe bieren. Bernd Beersma, coördinator CRAFT: “Naast dat de Mega COLLAB Brew een mooie samenwerking tussen de brouwers onderling teweeg brengt is het vooral ook een bijzondere ervaring waarbij brouwers hun eigen ideeën en kennis kunnen uitwisselen. En dat levert enorm veel inspiratie en variatie op.”

De Nederlandse Brouwerijdagen (24-26 mei) sloten de week af. 74 brouwerijen openden de deuren voor het publiek. Duizenden bezoekers namen een kijkje achter de schermen bij zowel kleinschalige als middelgrote en internationale brouwerijen.

 

Lees ook
Grolsch verlengt samenwerking met Evenementenhal en met Military Boekelo-Enschede

Grolsch verlengt samenwerking met Evenementenhal en met Military Boekelo-Enschede

Koninklijke Grolsch verlengt de samenwerking met Evenementenhal (locaties Hardenberg en Gorinchem), onderdeel van Easyfairs Nederland. Ook gaat de bierbrouwer door met de samenwerking met Military Boekelo-Enschede. Met beide organisaties sloot Grolsch een nieuwe meerjarige overeenkomst.

Bier van afgedankte ontbijtgranen

Bier van afgedankte ontbijtgranen

Ontbijtgranenproducent Kellogg komt in Engeland met bier van afval, schrijft FoodBev. Als je hip bier kunt brouwen met regenwater, oud brood en aardappelschillen, zoals sommige brouwers doen, dan moet dat ook kunnen met onze resten, zullen ze bij Kellogg gedacht hebben.

Koud bier bestellen via Google Assistant

Koud bier bestellen via Google Assistant

Heineken breidt de bezorgdienst Heineken NOW uit. Onder de naam Drinkies by Heineken bezorgt de brouwer voortaan bier door heel Nederland. Daarnaast kunnen klanten in Amsterdam binnenkort drank en hapjes via Google Assistant.