Nederland maakt kennis met grote variëteit van Nederlands Bier

Afsluiting Week van het Nederland Bier_foto Nanning Barendsz

Foto: Week van het Nederlandse Bier/Nanning Barendsz

De Week van het Nederlandse Bier zit er weer op. Tijdens deze week stond het Nederlandse bier centraal. De achtste editie stond in het teken van proeven en ontdekken. Bezoekers deden kennis op tijdens de tientallen masterclasses, workshops, brouwdemo's en presentaties. Daarnaast waren er activiteiten als proeverijen, biermenu’s, biervaarten, bierwandeltochten en bierfestivals. 

Dyann van Alderen, voorzitter van de Week van het Nederlandse Bier: “De diversiteit van Nederlands bier is de afgelopen tien dagen ten volle uitgelicht. De bierdrinker heeft de afgelopen Week kennis mogen maken met een veelheid aan biertypes en variëteit aan smaken. De Nederlandse biersector heeft zich bewezen. De landelijke Pubquiz was wederom een groot succes. Ook hebben diverse restaurants samengewerkt met de plaatselijk slijter, om een unieke combinatie te maken tussen bier en food. Zo zijn er bierwandelingen en speurtochten georganiseerd. Tot slot hebben een flink aantal bierliefhebbers hun favoriete brouwerij bezocht afgelopen weekend tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen. Kortom in de Week was het bier wat de klok sloeg. We kijken nu al uit naar de negende editie!”

De week ging van start met het Nederlands Bierproeffestival in Den Haag (16 t/m 18 mei). Hier werd ook de Mitra Award voor het ‘Beste Bier van Nederland 2019’ uitgereikt aan La Trappe tripel van Bierbrouwerij de Koningshoeven. 

Een ander onderdeel van de Week van het Nederlandse Bier was de Megacollab. 42 brouwerijen brouwden in duo’s 21 verschillende en gloednieuwe bieren. Bernd Beersma, coördinator CRAFT: “Naast dat de Mega COLLAB Brew een mooie samenwerking tussen de brouwers onderling teweeg brengt is het vooral ook een bijzondere ervaring waarbij brouwers hun eigen ideeën en kennis kunnen uitwisselen. En dat levert enorm veel inspiratie en variatie op.”

De Nederlandse Brouwerijdagen (24-26 mei) sloten de week af. 74 brouwerijen openden de deuren voor het publiek. Duizenden bezoekers namen een kijkje achter de schermen bij zowel kleinschalige als middelgrote en internationale brouwerijen.

 

Lees ook
Nederlandse bierbrouwers vallen in de prijzen bij World Beer Award

Nederlandse bierbrouwers vallen in de prijzen bij World Beer Award

In Londen vond op 7 augustus de prijsuitreiking van de World Beer Awards plaats. Verschillende Nederlandse brouwerijen vielen in de prijzen en ontvingen een gouden, zilveren en bronzen medaille. Vier brouwerijen behaalden de wereldtitel met hun bier.

Royal Swinkels Family Brewers neemt minderheidsbelang in Georgische brouwer

Royal Swinkels Family Brewers neemt minderheidsbelang in Georgische brouwer

Royal Swinkels Family Brewers heeft een minderheidsbelang van 40 procent verworven in de Georgische brouwerij Argo, een van de vier leidende brouwerijen in Georgië. Met deze investering bouwt het familiebedrijf haar huidige marktaandeel van 15 procent in de Georgische markt verder uit. Het Nederlandse bedrijf was al actief op de Georgische...

Kroon’s Oirschots Wit weer even terug op de markt

Kroon’s Oirschots Wit weer even terug op de markt

Kroon’s Oirschots Wit komt na vijftien jaar weer even terug op de markt. De Vandeoirsprong brouwerij (de voormalige Kroon brouwerij) en Kroonbier.nl hebben hiervoor de handen ineengeslagen. Het witbier werd in 1994 op de markt gebracht door Thieu en Gerard de Kroon.