Nederland maakt kennis met grote variëteit van Nederlands Bier

Afsluiting Week van het Nederland Bier_foto Nanning Barendsz

Foto: Week van het Nederlandse Bier/Nanning Barendsz

De Week van het Nederlandse Bier zit er weer op. Tijdens deze week stond het Nederlandse bier centraal. De achtste editie stond in het teken van proeven en ontdekken. Bezoekers deden kennis op tijdens de tientallen masterclasses, workshops, brouwdemo's en presentaties. Daarnaast waren er activiteiten als proeverijen, biermenu’s, biervaarten, bierwandeltochten en bierfestivals. 

Dyann van Alderen, voorzitter van de Week van het Nederlandse Bier: “De diversiteit van Nederlands bier is de afgelopen tien dagen ten volle uitgelicht. De bierdrinker heeft de afgelopen Week kennis mogen maken met een veelheid aan biertypes en variëteit aan smaken. De Nederlandse biersector heeft zich bewezen. De landelijke Pubquiz was wederom een groot succes. Ook hebben diverse restaurants samengewerkt met de plaatselijk slijter, om een unieke combinatie te maken tussen bier en food. Zo zijn er bierwandelingen en speurtochten georganiseerd. Tot slot hebben een flink aantal bierliefhebbers hun favoriete brouwerij bezocht afgelopen weekend tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen. Kortom in de Week was het bier wat de klok sloeg. We kijken nu al uit naar de negende editie!”

De week ging van start met het Nederlands Bierproeffestival in Den Haag (16 t/m 18 mei). Hier werd ook de Mitra Award voor het ‘Beste Bier van Nederland 2019’ uitgereikt aan La Trappe tripel van Bierbrouwerij de Koningshoeven. 

Een ander onderdeel van de Week van het Nederlandse Bier was de Megacollab. 42 brouwerijen brouwden in duo’s 21 verschillende en gloednieuwe bieren. Bernd Beersma, coördinator CRAFT: “Naast dat de Mega COLLAB Brew een mooie samenwerking tussen de brouwers onderling teweeg brengt is het vooral ook een bijzondere ervaring waarbij brouwers hun eigen ideeën en kennis kunnen uitwisselen. En dat levert enorm veel inspiratie en variatie op.”

De Nederlandse Brouwerijdagen (24-26 mei) sloten de week af. 74 brouwerijen openden de deuren voor het publiek. Duizenden bezoekers namen een kijkje achter de schermen bij zowel kleinschalige als middelgrote en internationale brouwerijen.

 

Lees ook
More Than Drinks Inspirations! verplaatst naar 12 en 13 september 2021

More Than Drinks Inspirations! verplaatst naar 12 en 13 september 2021

Vanwege de coronacrisis verschuift de Drankenbeurs More than Drinks Inspirations! naar 2021. Dat heeft organisator Alea Publishers, uitgever van onder andere More than Drinks! besloten na een rondgang in de drankenbranche. "We horen van steeds meer partijen dat ze het in deze situatie zowel financieel als organisatorisch niet verstandig vinden om mee...

Palm bracht Swinkels (Bavaria) niet wat het hoopte

Palm bracht Swinkels (Bavaria) niet wat het hoopte

Een verslikking, zo noemt het Belgische weekblad Trends de overname van de Belgische brouwerij Palm door Swinkels Family Brewers. De gewenste resultaten van vooral Palm bleven de afgelopen vier jaar uit. Swinkels, dat tot 2018 Bavaria heette, waardeert de Belgische tak af en leed daardoor vorig jaar een nettoverlies van €5,3 miljoen.

Nieuwe datum Bier. Amsterdam, stad van bier en brouwers

Nieuwe datum Bier. Amsterdam, stad van bier en brouwers

Op 9 april zou de tentoonstelling Bier. Amsterdam, stad van bier en brouwers openen in het Amsterdam Museum, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. Nu is er een nieuwe datum voor deze tentoonstelling over de geschiedenis van bier in Amsterdam. Van 10 juli tot en met 1 november 2020 is de tentoonstelling te bezichtigen.