Nederlandse bierdrinker staat open voor toenemend bieraanbod

bier_unsplash

Foto: Unsplash.com

De Nederlandse bierdrinker staat open voor nieuwe biersoorten, maar bij de keuze zijn de bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek van de Nederlandse Brouwers. Het onderzoek laat ook een toename van de consumptie van bieren met minder alcohol zien en de toenemende populariteit van bier combineren met gerechten.

Het Nationaal Bieronderzoek werd gehouden onder 1.059 bierdrinkende Nederlanders. 7 op de 10 bierconsumenten vindt bij de keuze voor een bier de smaak het belangrijkst. Andere factoren die invloed hebben op de keuze zijn: een bier dat men kent (40 procent), het soort bier (37 procent), de prijs (35 procent) en het merk (33 procent).

De meeste bierdrinkers staan open voor het toenemende bieraanbod.Wel is er een duidelijk verschil tussen de verschillende doelgroepen. De bierdrinker tussen 18-49 jaar vindt het leuker om te experimenteren dan de oudere vanaf 65 jaar.

Minder alcohol

Een pilsje pakken blijft favoriet. Dit gebeurt vooral tijdens een feestje met familie (62 procent), een feestje thuis (59 procent) of een borrel met vrienden (55 procent). De meerderheid van de bierdrinkers die weleens kiezen voor alcoholvrij, alcoholarm of laagalcoholisch bier drinken doen dit vaker dan twee jaar geleden. Vooral bierdrinkers tussen 18 en 29 jaar kiezen vaak voor laagalcoholische bieren (57%). “De consument reageert duidelijk positief op de toename van smaakvolle bieren met minder alcohol die tegenwoordig worden gebrouwen. Het past bij de wens van de bierdrinker om bewuster te genieten”, aldus Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers.

De smaakvoorkeur voor een glas bier verschilt per sekse. Zowel de meeste mannen als vrouwen (41 procent) geeft de voorkeur aan de smaakcategorie fris & fruitig. Mannen prefereren vervolgens liever een kruidig (23 procent) en bitter (20 procent) bier . Bij vrouwen is dit zoet (24 procent) en karamel (18 procent). Het ideale bier bevat volgens de respondenten 4,9% alcohol.

Een passend bier bij elk gerecht

Een meerderheid (55 procent) vindt dat bier goed te combineren is met eten. Gestegen ten opzichte van 2018 zijn de bierdrinkers die ook echt in praktijk kiezen voor een passend bier bij een gerecht. In 2019 kiest al één op de drie bierdrinkers een passend bier bij een gerecht.

“Ondanks dat het percentage stijgt, is er nog steeds een wereld te winnen”, aldus Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers. “Door de enorme keuze aan biersoorten en merken is het begrijpelijk dat consumenten zoekende zijn naar het passend glas bier bij het eten. We zien het als een uitdaging om de bierdrinker daarbij te helpen. Daarom hebben wij een app met de grootste bier & food database opgezet. Met de Bier Butler App kunnen Nederlanders nu overal en op elk moment een passend bier bij hun gerecht vinden.”

Dossiers
Lees ook
AB InBev introduceert nieuwe bieretiketten voor verantwoord drinken

AB InBev introduceert nieuwe bieretiketten voor verantwoord drinken

Bierbrouwerij AB InBev gaat al haar bieretiketten aanpassen met tips voor verantwoord drinken, zoals ‘Drink niet als je zwanger bent’, ‘Drink niet als je rijdt’ en ‘Drink niet als je borstvoeding geeft’. Eind 2020 staan deze roulerende boodschappen op 60 procent van de etiketten, in 2021 op alle etiketten.

Bavaria lanceert jaarlijkse special edition Herfstbok

Bavaria lanceert jaarlijkse special edition Herfstbok

Vanaf deze herfst introduceert Bavaria ieder jaar een nieuwe Special Edition Herfstbok. De Brabantse brouwer laat zich hiervoor inspireren door de uniekheid van iedere oogst,. De Herfstbok 2020 heeft havermout als aanvulling op de vijf standaard soorten mout. Het resultaat is een toegankelijk seizoensbier, met een subtiele hint van havermout en een...

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Bierbrouwerij Hertog Jan presenteert een nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt. Het bier van de vierde editie van de Grand Prestige heeft negen maanden gerijpt in houten vaten van vier Schotse distilleerderijen, elk met een heel eigen karakter.