O-I ontwikkelt twee nieuwe flessen voor distilleerderij Wynand-Fockink

 Owens-Illinois, Inc. ( O-I), een Amerikaanse producent van glasverpakkingen, ontwikkelde twee nieuwe 70cl flessen voor distilleerderij Wynand-Fockink in Amsterdam: een jeneverfles en een likeurfles.

Wynand Fockink begon zijn ambachtelijke distilleerderij 340 jaar geleden. Sinds 1679 produceren de distilleerders likeuren en jenevers in het centrum van Amsterdam. Bij deze craft distilleerderij worden  alle dranken ambachtelijk geproduceerd. Ook het afvullen en aanbrengen van de etiketten gebeurt nog met de hand.

Voor zowel de likeuren als voor de jenevers gebruikte Wynand-Fockink eerst een standaardfles. In de loop van 2018 besloot de distilleerderij om voor beide ambachtelijk geproduceerde dranken, samen met O-I, een eigen model fles te ontwikkelen.

Voor de jenever werd gekozen voor een robuuste, bolle fles, waarin op de schouder het logo van Wynand-Fockink door middel van embossing werd aangebracht. De likeurfles kreeg een meer klassieke look, en is ranker en hoger. De productie van beide flessen vindt plaats in de O-I-fabriek in Holzminden in Duitsland.

“Gezien onze betrekkelijk kleine volumes, leek een eigen model fles lange tijd onmogelijk. Tot Patrick Waegemakers, Segment Manager Beer, Spirits and Wines Benelux bij O-I, met het idee kwam om de productie van een eigen fles te laten meelopen met een andere fles die over hetzelfde glasgewicht beschikt.”, vertelt Master Distiller Piet van Leijenhorst. “Onze commerciële afdeling kwam vervolgens met een ontwerpvoorstel dat door O-I verder werd ontwikkeld en geschikt werd gemaakt voor productie. Het resultaat is dat Wynand-Fockink nu sinds de zomer van 2019 zowel een eigen likeur- als een eigen model jeneverfles heeft, en daar zijn we trots op”

Patrick Waegemakers zegt: “Wynand-Fockink is bijzonder succesvol. Dat komt deels omdat craft zeer goed in de markt ligt en hierdoor een gestage groei werd gegenereerd in de afgelopen jaren. Reken daarbij het visuele aspect van de prachtige distilleerderij in combinatie met het premium merk en je begrijpt waarom het een succesverhaal is: het proeven van de jenevers en likeuren van Wynand-Fockink is een unieke totaalbeleving.”

Piet van Leijenhorst voegt toe: ”Zowel onze mensen in het Proeflokaal als onze commerciële medewerkers zijn erg enthousiast over de nieuwe flessen. Ze zien er dan ook indrukwekkend uit - zowel op de backbar van een bar of op de plank bij de slijter. Bovendien hebben we gemerkt dat onze verkoopvolumes toenemen. Wat wil je nog meer”?

 

 

 

 

 

Lees ook
Hooghoudt organiseert online jeneverproeverij

Hooghoudt organiseert online jeneverproeverij

Hooghoudt ziet in deze tijd van corona twee nieuwe trends ontstaan. Zoom borrels en online pubquizes. De jeneverproducent geeft hier nu een eigen draai aan en organiseert een online jeneverproeverij.

Nieuwe likeur Disaronno Velvet

Nieuwe likeur Disaronno Velvet

Disaronno International B.V brengt een nieuwe likeur op de markt, Disaronno Velvet. Deze cream likeur heeft een zachte zoete smaak en zit in een witte uitvoering van de bekende Disaronno fles.

Tentoonstelling Bier. Amsterdam stad van bier en brouwers

Tentoonstelling Bier. Amsterdam stad van bier en brouwers

Bier speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van Amsterdam. Veel Amsterdamse burgemeesters waren brouwers en brouwerijen als Heineken begonnen in de hoofdstad. Vandaag de dag zijn er 45 bierbrouwerijen in Amsterdam. Daarom opent op 9 april in het Amsterdam Museum de tentoonstelling Bier. Amsterdam stad van Bier en brouwers.