Ondanks coronacrisis toename aantal brouwerijen

Bier_pixabay

Foto: Pixabay

Ondanks de coronacrisis groeide het aantal bierbrouwerijen in Nederland. Dit jaar kwamen er tot nu toe 13 brouwerijen bij. Bierista.nl, een biercommunity van bierexperts, verwacht niet dat deze groei nog verder door gaat zetten. Alain Schepers van Bierista denkt dat het hoogtepunt van de bierrevolutie is bereikt en voorziet een daling van het aantal brouwerijen.

Volgens de cijfers van Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur zijn er momenteel 782 bierbrouwerijen in ons land. In 2020 sloten 14 brouwerijen de deuren en kwamen er 27 nieuwe bij.Alain Schepers: “Dat lijkt opmerkelijk. Toch is de stijging te verklaren. De toename is vooral te danken aan huurbrouwers. Dit zijn brouwers die brouwcapaciteit huren en niet hoeven te investeren in apparatuur en personeel. De risico’s voor een huurbrouwer zijn stukken lager dan voor brouwers die wel investeren in een eigen locatie met een brouwketel.”

Coronacrisis

De coronacrisis zorgde bij veel brouwerijen voor problemen. “Dat geldt zeker voor brouwerijen die voor hun omzet grotendeels afhankelijk zijn van de horeca. Sommige brouwerijen verloren tot wel 90 procent van hun omzet. Door de overheidsmaatregelen kunnen ze even vooruit. De schade lijkt daardoor mee te vallen. De vrees is echter dat een aantal brouwerijen wel gaat omvallen. Een tweede golf zou desastreuze gevolgen hebben.”

Populariteit

Een daling van het aantal brouwerijen verandert volgens Schepers niets aan de populariteit van bier. “Bier blijft onverminderd populair. Er valt zoveel te ontdekken in de Nederlandse bierwereld. Een steeds grotere groep gaat op ontdekkingstocht in bierland. Wij merken dat bijvoorbeeld aan het aantal inschrijvingen voor de Bierista Bieropleiding, waarmee we bierliefhebbers de weg wijzen in de kleurrijke bierwereld.”

Bierconsumptie

De sluiting van de horeca, het afblazen van evenementen en festivals heeft geleid tot een lagere bierconsumptie. De afgelopen maanden is er ruim 30% minder bier gedronken. De thuisconsumptie is juist gestegen. “Thuis kiezen de mensen voor meer speciale bieren. Juist in lastige tijden willen we onszelf eens extra te verwennen. Dat zien we duidelijk terug in onze community, waar veel meer bijzondere en ook duurdere bieren worden gedronken."

Einde bierrevolutie

Het einde van de bierrevolutie is geen verrassing. De explosieve groei stagneerde al de laatste jaren. "Natuurlijk hield niemand rekening met dit corona-scenario. Ik hoop vurig dat er geen tweede golf komt, dat de maatregelen snel versoepeld kunnen worden en dat we met z’n allen vaak de horeca opzoeken. Dat kan de pijn verzachten en hopelijk faillissementen voorkomen”, aldus Alain Schepers van Bierista.nl.

Dossiers
Lees ook
Utrechtse craft brouwerijen organiseren biermarathon

Utrechtse craft brouwerijen organiseren biermarathon

Zes Utrechtse craft-brouwerijen, verenigd als Nu Utrechts Bier, vieren het nieuwe jaar met een biermarathon. Op zaterdag 30 en zondag 31 januari van 12.00 tot 12.00 uur verzorgen de brouwerijen een live gestreamde 24-uurs Biermarathon via Facebook in het Werkspoorcafé in Utrecht.

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalde verkopen met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.

Bavaria start campagne 'Zo. Als pils'

Bavaria start campagne 'Zo. Als pils'

Brouwerij Bavaria, onderdeel van Swinkels Family Brewers, is gestart met de campagne ‘Zo. Als pils’. Deze campagne is gericht op de nieuwe Bavaria 0.0%. Het doel is dat consumenten het nieuwe 0.0% bier gaan proeven.