Oosterhoutse zusters houden 20.000 flessen wijn over door coronacrisis

Klooster Catharinadal_wikimedia

Foto: Wikimedia

De zusters in het Oosterhoutse Sint-Catharinadal zitten met een overschot aan wijn. Door de coronacrisis valt de afzet aan de horeca weg en een grote deal met KLM gaat niet door. Hierdoor houden de zusters 20.000 flessen wijn over. Hier komt binnenkort ook nog de oogst van 2019 bij. Dat meldt Omroep Brabant.

Sinds 2014 produceren de zusters van Sint-Catharinadal hun eigen wijn. Op de wijngaarden van Sint-Catharinadal groeien verschillende soorten druiven: Chardonnay, Pinot Gris, Pinot Blanc, Pinot Noir, Auxerrois en Gamay. Van de meeste druiven wordt witte wijn gemaakt. De Pinot Noir en Gamay gebruiken de wijnmakers voor een licht gekleurde Rosé, zoals in de Provence. 

Coronacrisis

Volgens de website van het klooster levert een gemiddelde oogst zo'n 40.000 flessen op. De opbrengst van de wijn gebruiken de zusters voor het onderhoud van het klooster. Het meerendeel van de wijn gaat normaal gesproken naar de horeca en ook KLM zou zo'n 10.000-20.000 flessen afnemen. Maar door de coronacrisis kwam de verkoop grotendeels stil te liggen en ging de deal met KLM niet door. Volgens Lesley Herbert, bestuurslid van Sint-Catharinadal was het een grote strop. De kosten voor de productie van de wijn waren al gemaakt. "Je schrikt als je de duizenden flessen bij elkaar ziet staan", zei hij tegen Omroep Brabant.

Social media-actie

Dankzij de social media van Breda Maakt Mij Blij zijn er inmiddels al duizenden flessen verkocht. Thibaud van der Steen en Frank Haagen zijn de namen achter dit vrijwillgersinitiatief. Eerder hielpen zij een teler met de verkoop van de gladiolen, speciaal gekweekt voor de Vierdaagse van Nijmegen. Zij maakten een filmpje bij de wijngaard aan de Kloosterdreef en plaatsten het verhaal op Facebook en Instagram. En met succes "Binnen 24 uur waren 2.600 flessen wijn verkocht”, zegt Van der Steen tegen Omroep Brabant.

Herbert is blij met de actie van Breda Maakt Mij Blij. Samen met de eigen acties heeft het ervoor gezorgd dat een groot deel van de wijn inmiddels is verkocht. Er zijn nu nog zo'n 8.000 flessen over. 

Dossiers
Lees ook
Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalde verkopen met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.

Twaalf flessen Bordeaux keren terug uit de ruimte

Twaalf flessen Bordeaux keren terug uit de ruimte

Na twaalf maanden in de ruimte landde woensdag 13 januari een SpaceX-ruimtecapsule met daarin 12 flessen Bordeaux in de Golf van Mexico. Experts zijn benieuwd wat de effecten van de ruimtereis op de wijn zijn. Eind februari is er een proeverij.

Online videocursus WijnSpijs Academy

Online videocursus WijnSpijs Academy

Het Haarlemse familiebedrijf WijnSpijs.nl lanceerde midden in de corona uitbraak de WijnSpijs Academy: een online videoplatform voor culinaire cursussen. Want uit eigen onderzoek van de Academy is tijdens de eerste lockdown gebleken dat meer dan de helft van de Nederlanders geen idee hadden wat hun persoonlijke wijnsmaak is. Het ontwikkelen van een...