Opening Week van het Nederlands Bier

Week van het Bier

Over een paar dagen, donderdagmiddag 16 mei, opent de achtste editie van de Week van het Nederlands Bier tijdens het Nederlands Bierproeffestival. Deze middag wordt ook de winnaar van het 'Beste Bier van Nederland 2019' bekend gemaakt. In 2018 ging deze prijs naar Bronckhorster Nightporter van Bronckhorster Brewing.

Het programma van donderdagmiddag start met het bespreken van de laatste biertrends en ontwikkelingen in de sector door verschillende prominenten uit de Nederlandse biersector. Aansluitend vindt de prijsuitreiking van het ‘Beste Bier van Nederland 2019’ van de Dutch Beer Challenge plaats.

Dit jaar deden 70 brouwerijen mee met in totaal 441 verschillende bieren in 25 verschillende biercategorieën. De 76 winnende bieren werden al in maart bekend gemaakt. Alleen de winnaar van het ‘Beste Bier van Nederland 2019’ is nog onbekend. 

Na de bekendmaking van de winnaar start het Nederlands Bierproeffestival. Op dit festival staan van 16 tot en met 18 mei ruim 45 Nederlandse brouwers met zo’n 250 verschillende bieren. Ook zijn er meerdere foodtrucks en kunnen bezoekers diverse masterclasses te volgen.

De Week van het Nederlands bier

Tijdens de Week van het Nederlands bier (16 tot en met 26 mei) worden door het hele land allerlei activiteiten georganiseerd op het Nederlands bier te promoten. Denk aan workshops, proeverijen, bierwandelingen, festivals, rondleidingen in brouwerijen en bierdiners. Op het programma staat bijvoorbeeld de lancering van de lancering van de Mega COLLAB op 17 mei, de Pubquiz WeekNLBier (21 mei) en de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 tot en met 26 mei. 

Deze week is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. Hierbinnen heeft de Nederlandse biersector zich verenigd om bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra drankenspeciaalzaken, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! Magazine en Bier Consumenten vereniging PINT.

Dossiers
Lees ook
Fiona de Lange start Enjoying Beer Academy

Fiona de Lange start Enjoying Beer Academy

Onze hoofdredacteur Fiona de Lange, bierexpert en brouwtechnoloog, startte begin februari met de Enjoying Beer Academy. Hier worden brouwmodules op hbo- en universitair niveau aangeboden. De eerste modules zijn al beschikbaar maar er wordt momenteel gewerkt aan een HBO-opleiding met als startdatum najaar 2020.

FNV: Heineken doet nieuw bod onder druk van acties

FNV: Heineken doet nieuw bod onder druk van acties

Heineken is gekomen met een nieuw cao-bod. Dat deed de bierbrouwer vóór het aflopen van de door de FNV opgelegde deadline van maandag 14.00 uur. Heineken doet een loonbod voor de komende twee jaar van 3,75 procent per jaar. Jet Grimbergen, bestuurder FNV Industrie: "Dat is een flinke verbetering ten opzichte van het eerste bod van twee procent per jaar."

Enthousiasme van standhouders, bezoekers en sprekers voor MTDI

Enthousiasme van standhouders, bezoekers en sprekers voor MTDI

Roeland Dobbelaer, Commercieel directeur van Alea Publishers en beursmanager van More than Drinks Inspiration 2020! is zeer tevreden over de belangstelling voor het nieuwe event. In een rondschrijven laat hij weten: "De afgelopen weken waren zeer succesvol voor de organisatie van More than Drinks Inspiration! 2020. "