Overname Uiltje Brewing Company door Swinkels Family Brewers

Uiltje en Swinckels_persbericht Swinckels

Swinkels Family Brewers neemt Uiltje Brewing Company over. Met de overname verstrekt Swinkels Family Brewers het bierportfolio en Uiltje Brewing Company kan verder groeien en gebruik maken van de kennis, ervaring en capaciteit van de familiebrouwer.

Robbert Uyleman richtte in 2012 de Haarlemse brouwerij Uiltje Brewing Company op. De brouwerij brouwt 10.000 hectoliter bier per jaar en er zijn 27 mensen werkzaam. Uiltje Brewing Company biedt tientallen bieren aan en brengt bijna elke week een nieuw bier uit. De brouwerij staat bekend als eigenzinnig, met een sterk merk dat naam maakte met opvallende illustraties op het blik. Bekende bieren van de brouwerij zijn onder andere Bird of Prey, Trackdown, Dikke Lul 3 Bier! en de alcoholarme Superb-Owl.

Kennis en ervaring

De aansluiting van Uiltje Brewing Company bij Swinkels Family Brewers betekent dat de Haarlemse brouwer gebruik kan maken van de uitgebreide kennis en jarenlange ervaring op het gebied van innovatie en duurzaamheid. De samenwerking heeft ook voordelen van praktische aard, doordat Uiltje Brewing Company bijvoorbeeld haar distributiecapaciteit verder kan opvoeren.  

Speciaalbier

Het aanbod van speciaalbieren loopt sinds de laatste jaren flink op, omdat steeds meer consumenten bier met meer smaak en beleving willen drinken. Swinkels Family Brewers wil haar positie in deze modern craft biermarkt nog verder versterken. Met de overname van onder andere Palm Belgian Craft Brewers en Brouwerij De Molen heeft de familiebrouwer rijke ervaring met het uitbreiden van haar portfolio met verschillende type bieren. Daarnaast heeft de brouwer haar positie vergroot door de overname van Bier&cO, een van de grootste speciaalbierimporteurs van Europa.

Sterk merk

Peer Swinkels, CEO van Swinkels Family Brewers: “Met Uiltje Brewing Company voegen we een enorm interessante craftbrouwer toe aan onze familie van brouwerijen. We kijken er dan ook naar uit om samen verder te werken aan de craft bierrevolutie in Nederland en daarbuiten. Als familiebrouwer herkennen wij de passie en drive voor het brouwen van een echt goed bier als geen ander. Uiltje Brewing Company staat bekend om haar fantastische bieren en de ludieke illustraties op de blikken. Een ontzettend sterk merk waar de ambitie en creativiteit vanaf spat, een merk waar nog veel meer potentie in zit. Met de overname van Uiltje Brewing Company voegen we een onderscheidende speler in de modern craft biermarkt toe aan ons aanbod van eigen merken. We kunnen met onze kennis en capaciteit gezamenlijk de biergeneratie van nu nóg enthousiaster maken.” 

Verder groeien

Ruben Korthuis, Algemeen Directeur van Uiltje Brewing Company: “Wij verheugen ons enorm om onderdeel te worden van Swinkels Family Brewers, een mooi familiebedrijf met een ontzettend lange bierhistorie. We zien zoveel kansen en willen graag verder groeien. Met Swinkels Family Brewers halen we zoveel technische kennis in huis. Want de keuze voor deze grote stap is niet in de laatste plaats een keuze voor groei, maar een keuze voor kwaliteit en creativiteit. Via Bier&cO zijn wij met Swinkels Family Brewers in contact geraakt en was het wederzijds vertrouwen een essentieel element. Daarnaast weten we dat Swinkels Family Brewers een sterke ondernemersgeest heeft waarbij we ons erg thuis voelen: voor ons een perfecte match.”

Limited edition ‘Uiltje loves Swinkels’ blik

Om de overname te vieren heeft Uiltje Brewing Company een limited edition bier ontwikkeld waarbij de illustratie op het blik het verhaal van de samenwerking vertelt. Deze illustratie is gemaakt door Gerben Valkema, de vaste illustrator van de bierblikken van de brouwer uit Haarlem. 

Dossiers
Lees ook
Het grote Nederlandse bierwandelboek

Het grote Nederlandse bierwandelboek

De populariteit van speciaalbier is de laatste jaren enorm gestegen. Inmiddels telt Nederland meer dan 1000 brouwerijen van speciaalbier. Ook de populariteit van wandelen neemt toe. Uitgeverij ANWB combineert deze twee trends in het grote Nederlandse bierwandelboek.

Grolsch introduceert speciaalbier Hoop

Grolsch introduceert speciaalbier Hoop

Grolsch brengt een nieuw speciaalbier op de markt. Een lente IPA met de naam Hoop. Met de lancering roept de bierbrouwer heel Nederland op om hoopvolle verhalen met hen te delen. Deze verhalen gaat Grolsch delen via social media en bierviltjes op terrassen. "Zodat we ons samen door de laatste loodjes heen kunnen slaan."

Grolsch werkt aan duurzaamheid

Grolsch werkt aan duurzaamheid

Koninklijke Grolsch zette in 2020 verschillende stappen op het gebied van duurzaamheid. Zo stapte de bierbrouwer uit Enschede over op groene stroom. Dat meldt Grolsch in het onlangs gepubliceerde online Jaaroverzicht Duurzaam & Verantwoord Ondernemen 2020.