Palm bracht Swinkels (Bavaria) niet wat het hoopte

Swinkels Family Brewers_wikimedia

Foto: Wikimedia

Een verslikking, zo noemt het Belgische weekblad Trends de overname van de Belgische brouwerij Palm door Swinkels Family Brewers. De gewenste resultaten van vooral Palm bleven de afgelopen vier jaar uit. Swinkels, dat tot 2018 Bavaria heette, waardeert de Belgische tak af en leed daardoor vorig jaar een nettoverlies van €5,3 miljoen.

Het familiebedrijf nam in 2016 de Belgische brouwerij over voor naar verluidt €79 miljoen, de grootste overname die het ooit deed. Ook een dure koop, maar toenmalig financieel directeur Frank Swinkels verwachtte daar veel voor terug te krijgen. Het moest een droomhuwelijk in speciaalbier worden. Vier jaar later blijkt het toch te veel. Swinkels waardeert zijn Belgische activiteiten voor €29 miljoen af. "De ambitieuze plannen die we met onze Belgische merken hadden op het moment van overname blijken onvoldoende haalbaar", aldus CEO Peer Swinkels. Het neerwaarts bijstellen zou vooral op het conto van de dalende populariteit van biermerk Palm komen.

Swinkels blijft er wel gerust op. "Ondanks de afwaardering geloven wij meer dan ooit in de kracht van onze Belgische merken." Andere merken als Cornet, Rodenbach, Brugge Tripel en Steenbrugge laten heel mooie groeicijfers zien, benadrukt hij.

De afboekingen staan los van de coronacrisis. Die zal ongetwijfeld een impact hebben, maar voor concrete cijfers vindt het bedrijf het te vroeg.

Foodlog

Dossiers
Lees ook
Nieuwe landelijke tv-campagne bierbrouwers

Nieuwe landelijke tv-campagne bierbrouwers

De Nederlandse Brouwers lanceren de nieuwe landelijke tv-campagne Gouden Momenten om de horeca te steunen. Hiermee willen de brouwers consumenten laten zien dat je ook met inachtneming van alle geldende maatregelen, 'gouden momenten' in de horeca kunt ervaren. Ze roepen consumenten op hun ‘gouden moment’ te delen op sociale media met #goudenmomenten.

Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

De coronacrisis zorgde de afgelopen maanden voor een daling van de bierverkoop van de grote brouwerijen AB InBev en Heineken. In veel landen sloot de horeca vanwege het coronavirus de deuren, wat een negatief effect had op de verkoop van bier. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van beide brouwerijen.

Drie tips om bier snel op temperatuur te krijgen

Drie tips om bier snel op temperatuur te krijgen

Het is zomer en de temperaturen stijgen. Dan smaakt een koud biertje. Maar wat als je bent vergeten om het bier koud te zetten? Bierplatform Bierista.nl geeft drie handige tips om bier snel op temperatuur te krijgen.