Pils blijft de grote plens, maar alcoholvrij bier wordt alsmaar populairder

beer-1992201_1920 Afbeelding: Pixabay

Nederlanders drinken meer bier met minder alcohol. Dat blijkt uit de jaarlijkse  infographic_biercijfers_2018_nederlandse_brouwers_13_april_2019  van branchevereniging Nederlandse Brouwers. De opvallendste trend is volgens directeur Cees-Jan Adema de “ongekende versnelling” in de stijging van de verkoop van alcoholvrij bier. 

In totaal steeg de Nederlandse bierconsumptie in 2018 met 2,8%. De Nederlandse brouwers verkochten gezamenlijk 12.269.000 hectoliter bier, ofwel 1,2 miljard liter bier. Verreweg het grootste deel, 81,2%, van al dat bier vindt zijn weg naar de bierdrinker in de vorm van pils. De snelle stijging van de verkoop van alcoholvrij bier (stijging van 32,4%) en van speciaalbier (10,2%) heeft betrekking op slechts 5,2% respectievelijk 10,5% van het verkochte biervolume. De opmars in de consumptie van alcoholvrij bier is al een aantal jaren aan de gang: het volume is sinds 2010 ruim vervijfvoudigd.

De brouwersbranchevereniging voorspelt dat de trend van bewust genieten flink zal doorzetten. Dat zal een stijging in de consumptie van laag-alcoholische speciaalbieren veroorzaken. “Dat sluit aan bij zowel de trend van steeds verantwoorder omgaan met alcohol en de dalende alcoholconsumptie, als de populariteit van speciaalbier,” aldus Adema.

Bron: Foodlog

Dossiers
Lees ook
More Than Drinks Inspirations! verplaatst naar 12 en 13 september 2021

More Than Drinks Inspirations! verplaatst naar 12 en 13 september 2021

Vanwege de coronacrisis verschuift de Drankenbeurs More than Drinks Inspirations! naar 2021. Dat heeft organisator Alea Publishers, uitgever van onder andere More than Drinks! besloten na een rondgang in de drankenbranche. "We horen van steeds meer partijen dat ze het in deze situatie zowel financieel als organisatorisch niet verstandig vinden om mee...

Palm bracht Swinkels (Bavaria) niet wat het hoopte

Palm bracht Swinkels (Bavaria) niet wat het hoopte

Een verslikking, zo noemt het Belgische weekblad Trends de overname van de Belgische brouwerij Palm door Swinkels Family Brewers. De gewenste resultaten van vooral Palm bleven de afgelopen vier jaar uit. Swinkels, dat tot 2018 Bavaria heette, waardeert de Belgische tak af en leed daardoor vorig jaar een nettoverlies van €5,3 miljoen.

Nieuwe datum Bier. Amsterdam, stad van bier en brouwers

Nieuwe datum Bier. Amsterdam, stad van bier en brouwers

Op 9 april zou de tentoonstelling Bier. Amsterdam, stad van bier en brouwers openen in het Amsterdam Museum, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. Nu is er een nieuwe datum voor deze tentoonstelling over de geschiedenis van bier in Amsterdam. Van 10 juli tot en met 1 november 2020 is de tentoonstelling te bezichtigen.