Pils blijft de grote plens, maar alcoholvrij bier wordt alsmaar populairder

16 april 2019

beer-1992201_1920 Bron: Pixabay Afbeelding: Pixabay

Nederlanders drinken meer bier met minder alcohol. Dat blijkt uit de jaarlijkse  infographic_biercijfers_2018_nederlandse_brouwers_13_april_2019  van branchevereniging Nederlandse Brouwers. De opvallendste trend is volgens directeur Cees-Jan Adema de “ongekende versnelling” in de stijging van de verkoop van alcoholvrij bier. 

In totaal steeg de Nederlandse bierconsumptie in 2018 met 2,8%. De Nederlandse brouwers verkochten gezamenlijk 12.269.000 hectoliter bier, ofwel 1,2 miljard liter bier. Verreweg het grootste deel, 81,2%, van al dat bier vindt zijn weg naar de bierdrinker in de vorm van pils. De snelle stijging van de verkoop van alcoholvrij bier (stijging van 32,4%) en van speciaalbier (10,2%) heeft betrekking op slechts 5,2% respectievelijk 10,5% van het verkochte biervolume. De opmars in de consumptie van alcoholvrij bier is al een aantal jaren aan de gang: het volume is sinds 2010 ruim vervijfvoudigd.

De brouwersbranchevereniging voorspelt dat de trend van bewust genieten flink zal doorzetten. Dat zal een stijging in de consumptie van laag-alcoholische speciaalbieren veroorzaken. “Dat sluit aan bij zowel de trend van steeds verantwoorder omgaan met alcohol en de dalende alcoholconsumptie, als de populariteit van speciaalbier,” aldus Adema.

Bron: Foodlog

Altijd op de hoogte blijven?