Populariteit alcoholvrije wijn neemt toe

alcoholvrije wijn_bubbels Alcoholvrij zit in de lift. Niet alleen drinken Nederlanders steeds meer alcoholvrij bier, ook de populariteit van alcoholvrije wijn neemt toe. Dit blijkt uit het wijnrapport van Onderzoeksbureau Nielson.

Nielson ondervroeg 1500 consumenten die wijn drinken naar hun drankconsumptie. 37 procent van de ondervraagden dronk in 2018 meer tot veel meer alcoholvrije wijn. 33 procent dronk meer tot veel meer alcoholvrije pils, voor alcoholvrije cider was dat ook 33 procent. 30 procent dronk meer Radler alcoholvrij. Volgens de cijfers van Nielson zijn het vooral de jongeren die meer alcoholvrij drinken.  De leeftijdsgroepen 18 t/m 24 en 25 t/m 39 jaar scoren aanzienlijk hoger qua het drinken van Alcoholvrije dranken het afgelopen jaar.

Het toenemende aandeel van alcoholvrije wijn komt ook terug in de verkoopcijfers van de grote supermarkten. Deze steeg met 37 procent volgens de cijfers van Nielsen over Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl en de Superunie-leden. Dit betekent dat de groei op gelijke hoogte ligt met de groei van alcoholvrij speciaalbier en pils. De volumes van alcoholvrij bier liggen wel veel hoger.

Bij Ahold signaleren ze ook een toename van de vraag naar wijn met weinig of geen alcohol. "We zien een groep mensen die is geïnteresseerd in wijn met een lager alcoholpercentage, omdat alcohol een van de caloriebronnen in wijn is", vertelt een woordvoerder van Ahold aan RTL Z. Bij de Keten Gall & Gall doen vooral de alcoholvrije bubbelwijnen het goed.

   
Dossiers
Lees ook
Fiona de Lange start Enjoying Beer Academy

Fiona de Lange start Enjoying Beer Academy

Onze hoofdredacteur Fiona de Lange, bierexpert en brouwtechnoloog, startte begin februari met de Enjoying Beer Academy. Hier worden brouwmodules op hbo- en universitair niveau aangeboden. De eerste modules zijn al beschikbaar maar er wordt momenteel gewerkt aan een HBO-opleiding met als startdatum najaar 2020.

FNV: Heineken doet nieuw bod onder druk van acties

FNV: Heineken doet nieuw bod onder druk van acties

Heineken is gekomen met een nieuw cao-bod. Dat deed de bierbrouwer vóór het aflopen van de door de FNV opgelegde deadline van maandag 14.00 uur. Heineken doet een loonbod voor de komende twee jaar van 3,75 procent per jaar. Jet Grimbergen, bestuurder FNV Industrie: "Dat is een flinke verbetering ten opzichte van het eerste bod van twee procent per jaar."

Enthousiasme van standhouders, bezoekers en sprekers voor MTDI

Enthousiasme van standhouders, bezoekers en sprekers voor MTDI

Roeland Dobbelaer, Commercieel directeur van Alea Publishers en beursmanager van More than Drinks Inspiration 2020! is zeer tevreden over de belangstelling voor het nieuwe event. In een rondschrijven laat hij weten: "De afgelopen weken waren zeer succesvol voor de organisatie van More than Drinks Inspiration! 2020. "