Puberaal binge-drinken verandert emotioneel brein blijvend

Alcoholmisbruik Binge drinken ('comazuipen') als tiener wordt geassocieerd met een verhoogd risico op alcoholgebruiksstoornissen en psychische problemen op latere leeftijd. Amerikaanse wetenschappers denken dat dit komt doordat het alcoholgebruik in de puberteit blijvende veranderingen veroorzaakt in het emotionele centrum van de hersenen, de amygdala.

Door Annika de Jong - Foodlog

De amygdala is het regelcentrum van onze emoties. Daarvoor legt de amygdala neurale verbindingen aan.  Onderzoekers van de Universiteit van Illinois ontdekten dat alcohol drinken op jonge leeftijd het functioneren van de amygdala beïnvloedt. De alcohol veroorzaakt epigenetische veranderingen waardoor er van een eiwit (BNDF) dat cruciaal is voor het leggen van die verbindingen minder aangemaakt wordt, zegt onderzoeker Subhash Pandey in UIC Today. Met als gevolg dat mensen 'gevoeliger' worden voor angst of stress en makkelijker een alcoholgebruiksstoornis ontwikkelen.

De wetenschappers kwamen dit mechanisme op het spoor door (post mortem) hersenweefsel van 44 mensen van gemiddeld 58 jaar oud te analyseren. Een kwart was vóór hun 21e al zwaar gaan drinken, een kwart later, de andere helft had geen alcoholgebruiksstoornis. Het hersenweefsel van de vroege drinkers had 30 tot 40% minder van het eiwit BNDF in vergelijking met hersenweefsel van mensen zonder alcoholgebruiksstoornis. In de amygdala van de late drinkers was zo'n verandering niet te zien. De resultaten zijn gepubliceerd in Translational Psychiatry, Nature.

Lees ook
Europeanen drinken minder alcohol

Europeanen drinken minder alcohol

Over een periode van bijna 30 jaar is de consumptie van alcoholische dranken wereldwijd met 10 procent gestegen. Gemiddeld nam de alcoholconsumptie toe van 5,9 liter pure alcohol per persoon per jaar naar 6,5 liter. In volume nam de consumptie wereldwijd zelfs met 70 procent toe: van 20.999 miljoen liter pure alcohol per jaar tot 35.676 liter. Volgens...

Zien drinken doet drinken

Zien drinken doet drinken

Alcoholgebruik op sociale media beïnvloedt het drinkgedrag van jongeren. Dat concludeert Femke Geusens van de School voor Massacommunicatieonderzoek van de KU Leuven op basis van haar promotieonderzoek.

Belgische studie: ‘verbiedt alle reclame voor alcohol’

Belgische studie: ‘verbiedt alle reclame voor alcohol’

De beste manier om de Belgische volksgezondheid te beschermen tegen de kwalijke invloed van de alomtegenwoordige alcoholreclames is een totaalverbod op reclame voor alcohol en afschaffen van het 'happy hour' in de Belgische cafés. Dat is de uitkomst van een onderzoek door de universiteit van Gent.