Rabobank verwacht groei hard seltzer-categorie

22 maart 2021 Redactie BeverageNL
Foto: Nathan Dumlao, Unsplash

Hard seltzers zijn in de Verenigde Staten een groot succes. Ook in Europa komen steeds meer hard seltzers op de markt, maar volgens Rabobank staat deze categorie nog in de kinderschoenen. Volgens het Rabobank Beer Quarterly report is er een groot potentieel voor groei. 

Een hard seltzer is een laag-alcoholische drank van bruiswater met alcohol en een smaakje. Het drankje bevat geen suiker en minder calorieën dan frisdrank en vormt een alternatief voor bier. Volgens het Rabobank Beer Quarterly report heeft deze categorie in de VS haast een marktaandeel van 10 procent. De analysten verwachten dat dit de komende vijf jaar uitbreidt naar 20 procent.

Volgens analist Jim Watson waren de hard seltzers voor veel brouwers een lichtpuntje in het moeilijke jaar 2020 en vrijwel elke speler in de de Amerikaanse biersector heeft grote plannen voor nieuwe producten in 2021. Ook ziet hij de categoriegrenzen vervagen en de markt erg druk worden.

Europa

In Europa staat de hard seltzer-categorie nog in de kinderschoenen. Het Verenigd Koninkrijk is de leidende hard seltzer markt van Europa. Maar met een omzet van 10,5 miljoen Britse pond en een volume van 1,6 miljoen liter blijft deze nog achter bij de VS en zien de analysten mogelijkheden voor groei. 

Amerikaanse brouwers en andere drankproducenten staan klaar om de Europese markt te veroveren. Daarom denkt analyst Francois Sonneville dat lokale Europese brouwers moeten overwegen om hun infrastructuur in te zetten op de hard seltzermarkt. "Het product zal hun bierverkoop kannibaliseren, maar het zal ook consumenten uit concurrerende segmenten aantrekken en nieuwe drinkers aan boord brengen. Ongeveer de helft van de hard seltzer-drinkers in het VK is nieuw op het gebied van alcoholische dranken", zegt hij. "Brouwers kunnen veel verliezen aan de hard seltzer-categorie, maar ze kunnen nog meer winnen."

Bron: Rabobank Beer Quarterly report

Altijd op de hoogte blijven?