Royal Swinkels Family Brewers neemt minderheidsbelang in Georgische brouwer

Argo Bier

Royal Swinkels Family Brewers heeft een minderheidsbelang van 40 procent verworven in de Georgische brouwerij Argo, een van de vier leidende brouwerijen in Georgië. Met deze investering bouwt het familiebedrijf haar huidige marktaandeel van 15 procent in de Georgische markt verder uit.

Het Nederlandse bedrijf was al actief op de Georgische markt. In 2016 sloot Royal Swinkels Family Brewers een licentieovereenkomst met de Georgische brouwerij Zedazeni voor het Bavaria-merk. Een jaar, in 2017, sloot het bedrijf ook een licentieovereenkomst af met Argo voor het merk Hollandia.

Met het minderheidsbelang geeft Royal Swinkels Family Brewers verder invulling aan haar groeistrategie. Al vele jaren is export vanuit Nederland en België van verschillende biermerken uit het portfolio een belangrijke groeipijler onder de strategie van het bedrijf. Daarnaast wil de brouwer in een aantal belangrijke markten haar groei versnellen met lokale productie. Het minderheidsbelang in Argo onderstreept deze strategie en versterkt het lange termijn belang van Royal Swinkels Family Brewers in Georgië. Het minderheidsbelang in Argo geeft de mogelijkheid een meerderheidsbelang te verwerven. Georgië wordt hiermee op termijn een nieuwe thuismarkt voor Royal Swinkels Family Brewers.

Peer Swinkels, CEO van Royal Swinkels Family Brewers: “Dit is wederom een goede stap in onze groeistrategie. Georgië is een markt met groeipotentieel voor onze merken. Mede door de opkomst van het toerisme zal de biermarkt zich verder positief blijven ontwikkelen. Daarnaast heeft het land een interessante ligging op de grens van Europa en Azië, waardoor het goede exportmogelijkheden biedt."

Vasili Sulkhanishvili, CEO van Argo, vult aan: “Georgië kent een groeiende en dynamische biermarkt. De uitbreiding van de samenwerking met Royal Swinkels Family Brewers geeft ons de kans om hier een nog grotere rol in nemen.”

In 1994 begon de Castel Brewery met het brouwen van het eerste nationale biermerk van Georgië, Argo. Inmiddels heeft de brouwerij, nu ‘The Argo Brewing Company’ geheten een portfolio van vier bieren: het gelijknamige Argo, Herzog, het nummer één tapbier in Georgië, Hollandia via de licentie met Swinkels Family Brewers, en König Pilsener. Er zijn 335 mensen werkzaam en de brouwerij heeft een productiecapaciteit van 1 miljoenhectoliter. Naast Royal Swinkels Family Brewers hebben de heer Sulkhanishvili en Coca-Cola een belang in de brouwerij.

Dossiers
Lees ook
Verantwoord alcohol schenken: Grolsch wil alles met niks

Verantwoord alcohol schenken: Grolsch wil alles met niks

Koninklijke Grolsch gaat sport- en studentenverenigingen én evenementen helpen om een gezonder alcoholbeleid te voeren, laat de bierbrouwer weten in een persbericht. Grolsch biedt vrijwilligers die bardiensten draaien in bijvoorbeeld verenigingsgebouwen of tijdens evenementen, een training aan met theorie en praktische rollenspellen.

GelreDome kiest voor Bud

GelreDome kiest voor Bud

Bij het GelreDome komt tegenwoordig Bud uit de biertaps. AB InBev bracht het bekende Amerikaanse biermerk zomer 2019 op de Nederlandse markt. Naast Bud zijn er ook speciaalbieren van AB InBev verkrijgbaar bij het Arnhemse evenementencomplex en voetbalstadion van Vitesse.

Amerikaanse jongeren drinken liever seltzer dan bier

Amerikaanse jongeren drinken liever seltzer dan bier

Zomer 2019 kozen veel Amerikaanse jongeren voor (spiked) seltzer, een caloriearm alcohol-alternatief voor bier. In de Verenigde Staten nam de vraag naar bier af, terwijl de verkoop van seltzer verdriedubbelde. Slaat deze trend ook over naar Nederland?