Royal Swinkels Family Brewers verwacht moeilijk jaar door coronacrisis

1 mei 2020
Foto: Royal Swinkels Family Brewers

2019 was voor Royal Swinkels Family Brewers een goed jaar met het ontvangen van het predicaat Koninklijk, het 300-jarig bestaan van brouwerij Bavaria, een nieuwe CEO, verschillende strategische overnames en nieuwe stappen in de duurzaamheidsambitie. Voor 2020 is de brouwerij minder optimistisch.

Swinkels Family Brewers staat, net zoals de rest van de samenleving, momenteel voor een ongekende uitdaging door de coronacrisis. De totale impact van het virus is nog niet te overzien, maar het is duidelijk at de focus in 2020 ligt op de gezondheid van de medewerkers, klanten en businesspartners overal ter wereld en op de gezondheid van het familiebedrijf.

Peer Swinkels, ceo Swinkels Family Brewers: “We zitten midden in een ingrijpende crisis die onze bedrijfstak direct raakt. Onze prioriteit is om met onze medewerkers, klanten en businesspartners gezond en sterker uit deze crisis te komen. Te midden van de huidige onzekerheid publiceren we ons jaarverslag voor 2019. We kijken terug op een historisch jaar voor ons familiebedrijf waarin we koninklijk werden en koningin Máxima mochten ontvangen in onze brouwerijen in Lieshout en Ethiopië.”

Financiële resultaten

De totale Swinkels Family Brewers Groep boekte in 2019 een omzet van 892,1 miljoen euro, een stijging van 3,4 procent ten opzichte van 2018. De EBITDA daalde van 99,7 miljoen euro in 2018 naar 94,2 miljoen euro in 2019, met name door eenmalige lasten, zoals de viering van het 300-jarig bestaan van brouwerij Bavaria. Gecorrigeerd voor eenmalige baten en lasten was de genormaliseerde EBITDA in 2019 4,5 procent hoger dan het jaar ervoor. De nettowinst was lager als gevolg van de beslissing om de immateriële vaste activa van de Belgische brouwerijen af te waarderen.

Net als in voorgaande jaren werden er ook in 2019 verschillende samenwerkingen aangegaan en uitgebreid. Zo verwierf Swinkels Family Brewers een minderheidsbelang in Georgische brouwerij Argo, waarmee de positie in de Georgische markt verder is versterkt. Het minderheidsbelang in brouwerij de Molen werd uitgebreid naar een belang van 100 procent. Hierdoor kan de brouwerij in Bodegraven zich volledig richten op het brouwen van bijzondere craft bieren, terwijl het gebruik kan maken van de distributiekracht en technische kennis van Swinkels Family Brewers.

Resultaten van de divisies

De divisie Holland Malt, producent van mout, draaide voor het eerst een volledig jaar op de uitgebreide capaciteit in de Eemshaven en presteerde, ondanks de dalende gerstprijzen, goed.

In Ethiopië wist de divisie Habesha Breweries, ondanks uitdagende marktomstandigheden, de indrukwekkende volume- en winstgroei voort te zetten. Er werd een nieuwe alcoholvrije dark malt drank geïntroduceerd, Negus, waarmee een nieuw segment werd aangeboord.

Bij de divisie Swinkels Family Brewers N.V. groeide de omzet als gevolg van de ingezette portfoliostrategie. Zo lieten de merken La Trappe, Cornet, Brugge Tripel, Rodenbach, Steenbrugge en 8.6 mooie groeicijfers zien. De nieuwe merkuitstraling en de succesvolle innovatie van Bavaria 0.0% IPA versterkte de positie van het merk Bavaria. Bavaria 0.0% IPA won in 2019, maar ook in 2020 prijs na prijs, waaronder Product van het Jaar 2019-2020.

Swinkels Circularity Index

Als familiebedrijf is Swinkels Family Brewers gericht op de lange termijn en op het mooier doorgeven aan volgende generaties. Een belangrijke pilaar in de strategie is circulair ondernemen, waarbij het de ambitie is om in de toekomst 100 procent circulair te worden. De doelstelling voor 2020 is om een circulariteitsscore van 50 procent te behalen, ondanks de COVID-19-crisis. In 2019 ondernam het bedrijf al voor 40 procent circulair.

“We hebben bij Swinkels Family Brewers een integrale benadering met onze eigen circulariteitsindex ontwikkeld. Deze noemen we de Swinkels Circularity Index, waarbij we sturen op drie kernprocessen: circulair inkopen, circulair produceren en hoogwaardig hergebruik. Samen met KPMG is gewerkt aan de betrouwbaarheid van dit model en we zijn bijzonder trots dat we een methodiek hebben kunnen ontwikkelen waarbij we kijken naar circulariteit in de gehele keten”, aldus Swinkels. Klik hier voor het persbericht over de Swinkels Circularity Index.

Verwachting 2020

“Het is duidelijk dat 2020 vanwege de COVID-19-crisis een zeer uitdagend jaar gaat worden en we hebben onze verwachtingen over het resultaat om die reden flink bij moeten stellen. Desalniettemin zullen we met het oog op de lange termijn blijven inzetten op het verstevigen van het fundament van het bedrijf en op groei voor de toekomst. Hierbij hebben we gekozen voor drie strategische pijlers, namelijk: het creëren van een winnende familiecultuur, de digitale transformatie van het bedrijf en circulair ondernemen. Om ons bedrijf op een succesvolle manier door deze onzekere periode te helpen, zullen we meer dan ooit als één familie moeten samenwerken, ook met onze klanten en leveranciers. Als familiebedrijf staan we sterk en we geloven dat onze winnende familiecultuur ons hierbij gaat helpen”, sluit Swinkels af.

Altijd op de hoogte blijven?