Samenwerking BBB Maastricht en horeca-opleiding BierTalent

Biertalent_foto: BBB Maastricht

Foto: BBB Maastricht

Op de eerste dag van BBB Maastricht bekrachtigden BBB en BierTalent officieel hun samenwerking. Met BierTalent lanceert StiBON een nieuwe opleiding, die na Amsterdam, Haarlem en Breda vanaf dit najaar ook aangeboden wordt in Maastricht. De eerste lessen vinden al plaats op 12 november en 20 december 2019.

Een brede variatie aan bier op de menukaart is niet meer weg te denken uit de Nederlandse horeca. De consument is gewend aan een ruime keuze en is steeds veeleisender. “De nieuwe bieropleiding BierTalent biedt horecaondernemers een flexibele manier om bierkennis én enthousiasme van de medewerkers te vergroten. Dat levert een positieve bijdrage aan de omzet”, aldus Henri Reuchlin, één van de initiatiefnemers achter BierTalent. “In de opleiding ligt de nadruk op praktisch toepasbare biervaardigheden. Gastgericht advies geven speelt een belangrijke rol in alle lesblokken. De opleiding is tot stand gekomen in samenwerking met de gerenommeerde StiBON Bieropleidingen.” Beursmanager BBB Maastricht, Erik Stroink voegt toe: “De samenwerking met StiBON past perfect bij de ambitie van de BBB om het hele jaar door toegevoegde waarde te bieden voor de horecasector.”

De opleiding is opgezet in nevengeschikte lesblokken. Ieder lesblok is afzonderlijk en op willekeurige volgorde te volgen. Praktische kennis en vaardigheden staan daarbij centraal. ”De opleiding bestaat uit zes lesblokken, die in de loop van het jaar gegeven worden”,verklaart Bas Schampers, mede-initiatiefnemer. “Een aantal van die lessen is seizoensgebonden, andere zijn algemener van aard. Je kunt alle lesblokken volgen, of alleen die blokken die je voor je werk nodig hebt.”

BierTalent is opgezet door drie biersommeliers, Bas Schampers, Henri Reuchlin en Pepijn van der Waa. “De praktische insteek is voor ons erg belangrijk”, aldus Pepijn. “Vandaar dat we geen online lesprogramma aanbieden. Het gaat in de horeca immers om de menselijke interactie.” Henri Reuchlin: "In een tijd waarhorecatalent steeds schaarser wordt, kan BierTalent helpen goed personeel vast te houden. Als mensen opleidingen mogen volgen, bind je ze juist en motiveer je ze. Het hoort bij goed werkgeverschap.”

 De eerste les in Maastricht gaat dieper in op tappen en schenken. De les wordt gegeven op 12 november 2019 bij au Mouton Blanc. Op 20 december 2019 volgt een les brouwproces bij brouwerij de Maastrichter Maltezer. Meer informatie is te vinden op www.biertalent.nl

 

Dossiers
Lees ook
Cannabisbier 'De Groene Buizerd’

Cannabisbier 'De Groene Buizerd’

Feestfabriek Alles Komt Goed BV presenteert het nieuwe bier De Groene Buizerd, een fris en zomers bier met als belangrijkste ingrediënt CBD (Cannabidiol). Het bier wordt gebrouwen bij de Bronckhorster Brewing Company. Vanwege de groene kleur heeft het bier de bijnaam Achterhoeks Junglebier gekregen.

Swinckels’ 0.0% exclusief voor de horeca

Swinckels’ 0.0% exclusief voor de horeca

Swinkels Family Brewers brengt een nieuw alcoholvrij bier Swinckels’ Superior 0.0% Beer exclusief voor de horeca op de markt. De brouwer voegt hiermee een nieuw alcoholvrij bier toe aan haar uitgebreide aanbod aan alcoholarme en alcoholvrije bieren.

Consument drinkt liever bier met alcohol tijdens de coronacrisis

Consument drinkt liever bier met alcohol tijdens de coronacrisis

Vanwege de coronacrisis drinken consumenten liever bier met alcohol, dan alcoholvrij bier. Dit concludeert Bierista.nl op basis van marktcijfers en eigen onderzoek onder ruim vijfduizend bierliefhebbers. “Mensen zitten meer thuis, rijden minder auto en in deze bijzondere tijden is de behoefte aan ontspannen ‘geniet-momentje’ een stuk groter”, verklaart...