Samenwerking BBB Maastricht en horeca-opleiding BierTalent

Biertalent_foto: BBB Maastricht

Foto: BBB Maastricht

Op de eerste dag van BBB Maastricht bekrachtigden BBB en BierTalent officieel hun samenwerking. Met BierTalent lanceert StiBON een nieuwe opleiding, die na Amsterdam, Haarlem en Breda vanaf dit najaar ook aangeboden wordt in Maastricht. De eerste lessen vinden al plaats op 12 november en 20 december 2019.

Een brede variatie aan bier op de menukaart is niet meer weg te denken uit de Nederlandse horeca. De consument is gewend aan een ruime keuze en is steeds veeleisender. “De nieuwe bieropleiding BierTalent biedt horecaondernemers een flexibele manier om bierkennis én enthousiasme van de medewerkers te vergroten. Dat levert een positieve bijdrage aan de omzet”, aldus Henri Reuchlin, één van de initiatiefnemers achter BierTalent. “In de opleiding ligt de nadruk op praktisch toepasbare biervaardigheden. Gastgericht advies geven speelt een belangrijke rol in alle lesblokken. De opleiding is tot stand gekomen in samenwerking met de gerenommeerde StiBON Bieropleidingen.” Beursmanager BBB Maastricht, Erik Stroink voegt toe: “De samenwerking met StiBON past perfect bij de ambitie van de BBB om het hele jaar door toegevoegde waarde te bieden voor de horecasector.”

De opleiding is opgezet in nevengeschikte lesblokken. Ieder lesblok is afzonderlijk en op willekeurige volgorde te volgen. Praktische kennis en vaardigheden staan daarbij centraal. ”De opleiding bestaat uit zes lesblokken, die in de loop van het jaar gegeven worden”,verklaart Bas Schampers, mede-initiatiefnemer. “Een aantal van die lessen is seizoensgebonden, andere zijn algemener van aard. Je kunt alle lesblokken volgen, of alleen die blokken die je voor je werk nodig hebt.”

BierTalent is opgezet door drie biersommeliers, Bas Schampers, Henri Reuchlin en Pepijn van der Waa. “De praktische insteek is voor ons erg belangrijk”, aldus Pepijn. “Vandaar dat we geen online lesprogramma aanbieden. Het gaat in de horeca immers om de menselijke interactie.” Henri Reuchlin: "In een tijd waarhorecatalent steeds schaarser wordt, kan BierTalent helpen goed personeel vast te houden. Als mensen opleidingen mogen volgen, bind je ze juist en motiveer je ze. Het hoort bij goed werkgeverschap.”

 De eerste les in Maastricht gaat dieper in op tappen en schenken. De les wordt gegeven op 12 november 2019 bij au Mouton Blanc. Op 20 december 2019 volgt een les brouwproces bij brouwerij de Maastrichter Maltezer. Meer informatie is te vinden op www.biertalent.nl

 

Dossiers
Lees ook
Bier is het nieuwe wijn

Bier is het nieuwe wijn

Ieder jaar kijk ik weer uit naar de wintermaanden. Vooral om heerlijk samen te eten en voor de haard te zitten. Bij eten en een borrelplank drink ik in mijn geval bier. Zo vanzelfsprekend is het echter niet. Veel bierdrinkers gaan bij het diner over op wijn. Daar heb ik op zich niets op tegen natuurlijk want dat kan ook zorgen voor mooie combinaties....

‘The making of the Lie’

‘The making of the Lie’

In de bierwereld zijn er meerdere magische woorden zoals ambacht, duurzaam, authentiek en kwaliteit waarmee horeca en retail wordt verleid om een bier op te nemen in het assortiment. Op iedere website van kleine tot grote brouwerij, struikel je over deze woorden. Natuurlijk verkoopt het. Maar voor hoe lang?

Van ambacht, traditie naar inspiratie!

Van ambacht, traditie naar inspiratie!

Ik heb de groei van de biermarkt de afgelopen tien jaar van dichtbij meegemaakt. In de basis van veel Nederlandse bieren ligt de traditie en ambacht van Belgische bierstijlen verscholen. De abdijen hebben ervoor gezorgd dat brouwhistorie en recepturen bewaard zijn gebleven.