SpiritsNL en NBC slaan handen ineen voor campagne oneUNIT

Cocktail_unsplash

Foto: Adam Jaime, Unsplash

SpiritsNL, de branchevereniging van importeurs en producenten van gedistilleerde dranken, en de Nederlandse Bartenders Club (NBC) starten samen de campagne oneUNIT. De campagne daagt bartenders uit om cocktails te creëren met maar één unit alcohol (12,5 ml). Op deze manier willen de branche-organisaties verantwoord drinken bevorderen en de kennis in de barindustrie vergroten.

Joep Stassen, directeur SpiritsNL: ‘Bier en wijn drinken we zonder nadenken in kroegen, restaurants en thuis. We weten allemaal dat dit één eenheid alcohol bevat, maar als we een cocktail in een bar bestellen hebben we geen idee hoeveel alcohol je precies drinkt. Met oneUNIT werken we samen met de bartenders om Nederland verantwoorder te laten drinken en inzicht en kennis van bartenders te vergroten. Dit doen we door middel van cocktails met minder alcohol en net zoveel smaak.”

OneUNIT-cocktail

Tien bartenders zetten zich in als ambassadeur voor oneUNIT en gaan met elkaar de strijd aan om de beste oneUNIT-cocktail te ontwikkelen. Dit zijn Thomas Datema, Martin Eisma, Mads Voorhoeve, Eric van Beek, Ben Lobos, Tim Lafèvre, Pieter van Veldhoven, Eddy Trenidad, Michelle Popov en Charlotte Sauzet.

Een jury, die bestaat uit Tess Posthumus, Misja Vorstermans, Lennart Deddens en Daryl Lieuw-On, beoordeelt de deelnemers niet alleen op hun cocktail, maar ook op hun ambassadeurschap en de wijze waarop ze de laag-alcoholische boodschap vertalen op social media. De winnende oneUNIT-cocktail wordt in september bekend gemaakt.

OneUNIT is meer dan alleen een wedstrijd. De campagne focust zich ook op de verantwoordelijkheden van de barindustrie en regelgeving over alcoholgebruik. Misja Vorstermans, voorzitter Nederlandse Bartenders Club: "We spelen in op de low-ABV-trend en stimuleren bartenders om cocktails te maken met weinig alcohol en veel smaak. Maar oneUNIT gaat niet alleen over minder alcohol. Bartenders dragen grote verantwoordelijkheden en moeten weten wat, wanneer en aan wie ze mogen schenken. Als bestaande regels niet gevolgd worden hangen hier serieuze gevolgen aan zoals boetes en zelfs het verliezen van de vergunning. Het is daarom nodig om de industrie hierover voor te lichten en bewust van te maken."

Dossiers