SpiritsNL en NBC slaan handen ineen voor campagne oneUNIT

Cocktail_unsplash

Foto: Adam Jaime, Unsplash

SpiritsNL, de branchevereniging van importeurs en producenten van gedistilleerde dranken, en de Nederlandse Bartenders Club (NBC) starten samen de campagne oneUNIT. De campagne daagt bartenders uit om cocktails te creëren met maar één unit alcohol (12,5 ml). Op deze manier willen de branche-organisaties verantwoord drinken bevorderen en de kennis in de barindustrie vergroten.

Joep Stassen, directeur SpiritsNL: ‘Bier en wijn drinken we zonder nadenken in kroegen, restaurants en thuis. We weten allemaal dat dit één eenheid alcohol bevat, maar als we een cocktail in een bar bestellen hebben we geen idee hoeveel alcohol je precies drinkt. Met oneUNIT werken we samen met de bartenders om Nederland verantwoorder te laten drinken en inzicht en kennis van bartenders te vergroten. Dit doen we door middel van cocktails met minder alcohol en net zoveel smaak.”

OneUNIT-cocktail

Tien bartenders zetten zich in als ambassadeur voor oneUNIT en gaan met elkaar de strijd aan om de beste oneUNIT-cocktail te ontwikkelen. Dit zijn Thomas Datema, Martin Eisma, Mads Voorhoeve, Eric van Beek, Ben Lobos, Tim Lafèvre, Pieter van Veldhoven, Eddy Trenidad, Michelle Popov en Charlotte Sauzet.

Een jury, die bestaat uit Tess Posthumus, Misja Vorstermans, Lennart Deddens en Daryl Lieuw-On, beoordeelt de deelnemers niet alleen op hun cocktail, maar ook op hun ambassadeurschap en de wijze waarop ze de laag-alcoholische boodschap vertalen op social media. De winnende oneUNIT-cocktail wordt in september bekend gemaakt.

OneUNIT is meer dan alleen een wedstrijd. De campagne focust zich ook op de verantwoordelijkheden van de barindustrie en regelgeving over alcoholgebruik. Misja Vorstermans, voorzitter Nederlandse Bartenders Club: "We spelen in op de low-ABV-trend en stimuleren bartenders om cocktails te maken met weinig alcohol en veel smaak. Maar oneUNIT gaat niet alleen over minder alcohol. Bartenders dragen grote verantwoordelijkheden en moeten weten wat, wanneer en aan wie ze mogen schenken. Als bestaande regels niet gevolgd worden hangen hier serieuze gevolgen aan zoals boetes en zelfs het verliezen van de vergunning. Het is daarom nodig om de industrie hierover voor te lichten en bewust van te maken."

Dossiers
Lees ook
Ouderen drinken het minst, jonge en hoogopgeleide mannen het meest

Ouderen drinken het minst, jonge en hoogopgeleide mannen het meest

Drie op de 5 Nederlanders drinken meer dan 1 glas alcohol per dag. Daarmee voldoen ze niet aan de richtlijn van de Gezondheidsraad. Dat blijkt uit de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor 2019 van het CBS, in samenwerking met het RIVM en het Trimbos-instituut.

Bartender Raysa Straal wint tweede oneUNIT cocktailcompetitie

Bartender Raysa Straal wint tweede oneUNIT cocktailcompetitie

Op de Horecava heeft bartender Raysa Straal de tweede oneUNIT cocktailcompetitie gewonnen. Deze competitie is tevens de start van het vervolg van de bewustwordingscampagne onder Nederlandse bartenders. Het doel is om barpersoneel te wijzen op verantwoord alcohol schenken. In het kader van deze campagne worden in 2020 verschillende nieuwe competities...

Valse iconen

Valse iconen

De afgelopen week heeft de barwereld geheel in het teken gestaan van het wel of niet accepteren van een tot icoon gekroonde man: Charles Schumann. Deze uit Duitsland afkomstige bartender heeft de afgelopen decennia meerdere cocktailboeken geschreven en heeft daarmee een grote stempel op de Europese barscene gedrukt. Ook is hij de eigenaar van de beroemde...