Staatssecretaris presenteert ontwerpbesluit voor statiegeld op blikjes

Beeld: Pixabay

Staatssecretaris van Veldhoven informeert de Tweede Kamer over het ontwerpbesluit voor verplicht statiegeld op blikjes. Als het aantal blikjes in zwerfafval volgend jaar niet 70% lager is, voert het kabinet statiegeld in op blikjes. De wet bepaalt dat het statiegeld minstens 15 cent wordt, zoals dat ook bij kleine plastic flessen geldt.

Uit de zwerfafvalmonitor van Rijkswaterstaat blijkt dat het aantal blikjes in de eerste helft van 2020 19% hoger was dan in de periode 2016/2017. Het is aan de industrie om die toename te kenteren. Als zij erin slaagt om het aantal zwerfblikjes met 70% te reduceren en het aantal gerecyclede blikjes naar 90% te brengen, komt de wet er niet. Als de industrie de doelen niet haalt, gaat de statiegeldregeling in 2022 in. De bedrijven die de blikjes op de markt brengen, worden zelf verantwoordelijk voor het opzetten van een statiegeldsysteem. De industrie krijgt de verplichting om 90% van de verkochte blikjes gescheiden in te zamelen.  

Bron: Rijksoverheid

Dossiers
Meer over
Lees ook
Utrechtse craft brouwerijen organiseren biermarathon

Utrechtse craft brouwerijen organiseren biermarathon

Zes Utrechtse craft-brouwerijen, verenigd als Nu Utrechts Bier, vieren het nieuwe jaar met een biermarathon. Op zaterdag 30 en zondag 31 januari van 12.00 tot 12.00 uur verzorgen de brouwerijen een live gestreamde 24-uurs Biermarathon via Facebook in het Werkspoorcafé in Utrecht.

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalde verkopen met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.

Bavaria start campagne 'Zo. Als pils'

Bavaria start campagne 'Zo. Als pils'

Brouwerij Bavaria, onderdeel van Swinkels Family Brewers, is gestart met de campagne ‘Zo. Als pils’. Deze campagne is gericht op de nieuwe Bavaria 0.0%. Het doel is dat consumenten het nieuwe 0.0% bier gaan proeven.