Start campagne Dranquilo

Alcohol drinken_pixabay

Foto: Pixabay

De overheid is gestart met de nieuwe publiekscampagne Dranquilo. De campagne moet mensen aanmoedigen om drinkgewoontes te doorbreken. Het laat zien dat geen of minder alcohol drinken heel normaal is en dat je niet buiten de groep valt als je niet meedrinkt.

"Alcohol drinken verhoogt het risico op allerlei ellende met je gezondheid. Daarover willen we niet met een vingertje wijzen maar mensen wel aansporen om er vooral bewust mee om te gaan", zegt staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS). "Deze nieuwe campagne laat met een knipoog zien dat rustig aan doen met alcohol – van een tijd helemaal niet drinken tot een rondje overslaan en alles wat daar tussen zit - heel normaal is."

Dranquilo

De naam van de campagne, dranquilo, is afgeleid van het Spaanse woord ‘tranquilo’, wat ‘kalm aan’ betekent. "Als je – korter of langer - geen alcohol drinkt, kun je dat aangeven door te zeggen: 'Ik ben dranquilo' of 'Vanavond doe ik lekker dranquilo' ", aldus de campagne.

Nationaal Preventieakkoord

Het Ministerie van VWS sloot samen met meer dan 70 maatschappelijke organisaties in november 2018 het Nationaal Preventieakkoord. In dit akkoord staan ambities en doelstellingen om Nederland gezonder te maken voor 2040. Een van die doelstellingen is het gebruik van teveel alcohol tegen te gaan door mensen meer bewust te maken van hun eigen drinkgedrag en hun kennis over gezondheidseffecten te vergroten. Dranquilo moet hierbij helpen.

De campagne

De campagne gaat meerdere jaren lopen en start met een aantal korte commercials. In aanloop naar Dry January 2021 verschijnen er online video’s op social media en posters op billboards. Vanaf februari 2021 is de campagne ook zichtbaar op tv. De campagne besteed in het bijzonder aandacht aan ouderen, studenten en plattelandsjongeren.

Bron: Rijksoverheid

Lees ook
Dry January van start

Dry January van start

De feestdagen zitten er weer op. Veel Nederlanders kiezen er voor om na een maand van lekker eten en drinken in januari te minderen. Tijd voor Dry January, een maand lang geen alcohol. Op IkPas staat de teller op 30.067 deelnemers.

Meer niet-alcoholische keuzes op de kaart houden je van de drank

Meer niet-alcoholische keuzes op de kaart houden je van de drank

De beschikbaarheid van niet-alcoholische dranken is een bepalende factor in de drankkeuze van consumenten. Dat schrijft Knack naar aanleiding van Brits onderzoek dat is gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift BMC Public Health.

Bartender Raysa Straal wint tweede oneUNIT cocktailcompetitie

Bartender Raysa Straal wint tweede oneUNIT cocktailcompetitie

Op de Horecava heeft bartender Raysa Straal de tweede oneUNIT cocktailcompetitie gewonnen. Deze competitie is tevens de start van het vervolg van de bewustwordingscampagne onder Nederlandse bartenders. Het doel is om barpersoneel te wijzen op verantwoord alcohol schenken. In het kader van deze campagne worden in 2020 verschillende nieuwe competities...